کار ترمیم بام مسجد جامع بزرگ هرات آغاز شد

مسئولین فرهنگی ولایت هرات میگویند با سنگ فرش بام های مسجد جامع بزرگ این شهر این اثر تاریخی تا ۴۰۰ سال دیگر محفوظ خواهد ماند.
به گزارش خبرگزای خاورمیانه، کار ترمیم بام های مسجد جامع بزرگ ولایت هرات به سبک معماری اسلامی روز سه شنبه با کمک مالی شماری از تجار افغان آغاز شد و امریکا هم علاقه مندی برای بازسازی مصلای بزرگ هرات اعلام کرده است.
در برنامه جدید بام مسجد جامعه سعی برآن شده تا بام های پنجمین مسجد جامع بزرگ مسلمانان جهان به گونه خشت پوش و قدیمی دیزاین شود.
سعد خطیبی رئیس اتاق های تجارت هرات به رسانه ها گفت که این برنامه با هزینه ی نزدیک به پنجصد هزار دالر امریکایی روی دست گرفته شده است.
او افزود: بام های مسجد جامع هرات حدود ۱۶ هزار متر میباشد که هزینه آن بالغ بر ۲۵ میلیون افغانی میشود و در حال حاضر یک هزار متر از این بام ها را برای خشت فرش به یک شرکت خصوصی به اجاره داده ایم که دو ماه زمان در بر میگیرد چون کاری تخصصی، تخنیکی و بسیار سخت است.
آریا رؤفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات نیز میگوید که با اتمام سنگ فرش بام ها، این بنای تاریخی برای مدت چهار قرن دیگر محفوظ خواهد ماند.
رؤفیان گفت: ساختمان های تاریخی و آبدات شکلی دارند که باید تنفس کنند و ما میخواهیم با سنگ فرش بام های مسجد جامع هرات مجرای تنفسی برای این آبده تاریخی بوجود آوریم که بتواند زنده بماند و به همین گونه مسیر زنده گی این ساختمان ادامه پیدا کند، در غیر آن مسجد جامع هرات به یک فوسیل تبدیل خواهد شد و از بین خواهد رفت.
رییس اطلاعات و فرهنگ هرات در ادامه از علاقه مندی مقام های امریکایی برای بازسازی مصلای بزرگ این ولایت خبر داد، مکانی که مناره های تاریخی هرات را نیز در خود جای داده است.
او افزود: قرار است که از بودجه و یا کمک های مالی دولت ایالات متحده امریکا این مصلای هرات، ساخته شود و این پیشنهاد بنا بر علاقه مندی که خودشان داشتند به سفارت این کشور داده شده وهم اکنون کار جریان دارد.
رؤفیان گفت که در حدود ۱۵ روز قبل یک تیم از متخصصین وزارت اطلاعات و فرهنگ چگونگی ساختار این محوطه را سروی نمودند و در هماهنگی با یونسکو این کار ادامه خواهد داشت.
پیش از این نیز ایالات متحده امریکا، ارگ تاریخی هرات موسوم به قلعه اختیارالدین خان را بازسازی نمود که با استقبال گسترده مردم و مقام های افغان روبرو شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *