قیمت یک جلد پاسپورت در هرات، ۱۲هزار افغانی

هرچند قیمت یک جلد پاسپورت الکترونیکی، پنج هزار افغانی است؛ اما همین پاسپورت در بازار سیاه هرات به قیمت ۱۲هزار افغانی رسیده است.

چند ماهی است که پاسپورت های الکترونیکی در کشور توزیع شده و در ابتدا این پاسپورت ها تنها در کابل در اختیار شهروندان کشور از ولایت های مختلف قرار می گرفت که بعدها و به تازه گی در ولایت های کشور نیز توزیع می شود.

12648177_1105037749562144_1234746023_n

اما پاسپورت ها همچنان از طریق کابل در اختیار اداره های پاسپورت و فرماندهی های پولیس ولایات قرار می گیرد و در این اداره های ولایتی تنها کارهای ابتدایی از جمله تشخیص و ثبت تذکره، بایومتریک و تحویل پول انجام می شود.

با این حال، مشکلات در پاسپورت های الکترونیک به مانند پاسپورت های قلمی پابرجاست به گونه ای که هنوز هم رشوه و فساد در این روند به شکل محسوسی وجود دارد.

این روند با توجه به موج گسترده سفرهای اروپایی و مهاجرت ها، رنگ بیشتر گرفته و اشخاصی که قصد مهاجرت دارند نیز برای جلوگیری از ضیاع وقت خود در این فساد دخیل هستند.

برای تحقق این مدعا، مردم هرات ادعا می کنند که زورمندان، واسطه داران و آشنایان اداره های پاسپورت به راحتی می توانند پاسپورت دریافت کنند؛ اما مردم عادی یا باید مدت زیادی در انتظار باشند و یا هم پول گزافی به دلالان بدهند.

برای این امر، خبرنگار خبرگزاری خاورمیانه در سفر به هرات، صحبتی هرچند بدون لوگو (بخاطر ممانعت نیروهای امنیتی از مصاحبه با متقاضیان پاسپورت) با این افراد داشت.

شیرآقا یکتن از جوانان شهر هرات در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت :«برای یک جلد پاسپورت یا باید ۱۲ هزار افغانی به دلال بدهی یا اینکه مدت نزدیک به دو ماه را انتظار بکشی تا پاسپورت بیاید که آنهم در شک است.»

وی اظهار داشت که دلالان با گرفتن ۱۲ هزار افغانی در کمتر از سه هفته و بدون اینکه متقاضی دخالتی در روند داشته باشد، پاسپورت تهیه می کنند.

این جوان از مقام های حکومتی خواست تا در این روند مداخله کرده و برای حل مشکلات مردم و متقاضیان پاسپورت اقدام جدی کند.

شیما یکتن از زنان متقاضی برای گرفتن پاسپورت است که بعد از خروج از صف طولانی به خاورمیانه گفت :«یک هفته است که به صف حاضر شده ام؛ اما نوبت نمی رسد و بخاطر پاسپورت از همه کار مانده ام.»

وی نیز تاکید کرد که اگر ۱۲هزار افغانی در اختیار دلال قرار دهد، در مدت سه هفته پاسپورت خود را دریافت می کند؛ اما به دلیل مشکلات اقتصادی از این کار خودداری کرده است.

دیگر افراد و متقاضیان پاسپورت نیز این گفته ها را تاکید می کنند و می گویند که دلالان امضای فرمانده پولیس را به راحتی می گیرند؛ در حالیکه این کار برای مردم عادی کار بسیار مشکلی است.

با این حال، مسوولان توزیع پاسپورت و فرماندهی پولیس هرات این گفته ها را رد می کنند.

عبدالرووف احمدی، سخنگوی فرماندهی پولیس هرات که مصاحبه حضوری در هرات را رد کرده بود در گفتگوی تلیفونی با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که این گفته های مردم صحت نداشته و تمام کارها بر اساس نوبت مردم در صف صورت می گیرد.

وی اظهار داشت که هیچگونه اخاذی غیرقانونی از متقاضیان پاسپورت صورت نگرفته و نیروهای امنیتی و کشفی نیز با اینگونه اعمال، برخورد جدی می کنند.

بر اساس معلومات احمدی، هر روز در حدود ۲۵۰ عریضه پاسپورت جمع آوری شده و بایومتریک همین تعداد متقاضی نیز انجام می شود و در قبال آن نیز، ۲۵۰ پاسپورت از کابل در اختیار آنها قرار گرفته و برای مردم توزیع می شود.

به گفته وی، اسناد متقاضیان در حدود دو هفته را در بر می گیرد و پاسپورت در اختیار آنها قرار می گیرد.

نکته جالب در مورد توزیع پاسپورت در هرات این است که تمام متقاضیان که تعداد آنها بیشتر از متقاضیان واقعی است در گوشه ای از مسجد جامع هرات تجمع کرده و برای شنیدن نام خود در هر مکان بالاتری حضور می یابند؛ حتی بالای درختان.!

Author

About Author