قیام مردمی در برابر طالبان در فاریاب

هزاران تن در ولایت فاریاب در شمال افغانستان، در برابر طالبان دست به قیام مردمی زده و دو پایگاه مهم این گروه بشمول مرکز جمع آوری پول زیر نام گمرک شان را تصرف کرده اند.

قیام کننده ها که بیشترشان افراد غیر مسلح هستند، می گویند از ظلم و استبداد طالبان بیرون از منطقه به تنگ آمده اند و پس از این اجازه نخواهند داد که این گروه بر بالای آنان ظلم و استبداد کنند.

قیام کننده ها باشنده های روستاهای کوه صیاد و اسلام قلعه ولسوالی شیرین تگاب هستند و صبح امروز (۲۸ثور) علیه طالبان دست به قیام مردمی زده اند.

آنان مدعی هستند که گروه طالبان بر علاوه اینکه با راه گیری شان در شاهراه نمبر یک فاریاب سبب قتل و باجگیری شده اند، سبب آزار و اذیت فراوان آنان نیز می شوند.

بر اساس اطلاعات، طالبان از مواجه شدن با قیام مردمی دو پایگاه و مرکز جمع آوری پول در شاهراه نمبر یک را بدون مقابل شدن با مردم ترک کرده اند.

یکی از قیام کننده ها به خبرگزاری خاورمیانه گفت طالبانی که در ماه های اخیر از ولایت فراه آمده اند در برابر باشنده های روستای زیر حاکمیت شان از هیچ نوع استبدادی دریغ نمی کنند و از مردم زیر نام افطاری و سحری مواد خوراکی جمع آوری می کنند.

به گفته این قیام کننده، بسیاری از مردم فقیر و ناتوان اند و توان فراهم سازی گوشت و غذای مناسب به خانواده خود را ندارد.

وی افزود «افرادی که به خواست طالبان رسیدگی نتواند مورد آزار، اذیت و لت و کوب قرار می گیرند».

یکی دیگر از قیام کننده ها در صحبت تلیفونی با خبرنگار خبرگزاری خاورمیانه گفت که تعداد قیام کننده ها به بیش از دو هزار نفر می رسد و در میان آنان جوانان، افراد کهن سال و نوجوانان زیر سن ۱۸ سال حضور دارند.

وی گفت که شماری از جنگجویان بومی طالب در همکاری با قیام کننده ها قرار دارند و آنان نیز از بدرفتاری طالبان بیرونی به تنگ آمده اند.

صبغت الله سیلاب، معاون شورای ولایتی فاریاب می گوید که باشندگان ولسوالی شیرین تگاب که بیشترشان اقوام «ازبک» اند از ظلم طالبان به ستوه آمده اند.

به گفته وی، چندی پیش گروه طالبان ۶ موتر مواد کمکی ترکمنستان به ولایت فاریاب را که شامل مواد خوراکی می گردید ربودند که این موضوع نیز از دلایل خشم مردم می باشد.

دفتر مطبوعاتی پولیس فاریاب نیز با نشر اعلامیه ای از تصرف دو پایگاه و یک ایست بازرسی که محل اخاذی طالبان در شاهراه فاریاب بود خبر داده است.

یکی از قیام کننده ها می گوید، زخمیان به شفاخانه انتقال یافته اند و وضعیت یکی از آنان وخیم است.

تا کنون طالبان در این مورد چیزی نگفته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *