قوای هوایی افغانستان و تجهیزات پیشرفته جنگی

براساس تعهدات که روسیه با ارمیکا در قبال تجهیز کردن قوای هوایی ارتش افغانستان داشته، قرار است کمپنی “روس ابارون اکسپرت” ۴۲ بال  هلپکوتر می-۱۷و-۵ را به اختیار وزارت دفاع امریکا  قرار دهد.

به گزارش خبر گزاری خاور میانه به نقل از صدای روسیه، قرار است انتقال این هلیکوپترها از اواخر ماه اوگست  سال جاری به افغانستان شروع و تا سال ۲۰۱۴ به اختیار ارتش قرار گیرد.

این تعهد روسیه با امریکا به دنبال قرار داد قبلی مبنی بر تسلیم دهی ۲۱ بال هلپکوتر به افغانستان بوده که همان ۲۱ بال به اختیار ارتش افغانستان قرار گرفته است.

قرار داد خرید این بال گردها (۴۲ بال) بین وزارت دفاع امریکا و شرکت “ابارون اکسپرت روسیه” امضا شده است.

درهمین حال معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی کشور از واگذاری چند فروند هواپیمای بدون ‌سرنشین توسط امریکا به ارتش افغانستان خبر داده و گفته است که قوای پیاده افغان از این هواپیماها در عملیات های کشفی استفاده خواهند کرد.

دولت وزیری در باره شماری از این نوع هواپیما ها جزئیات ارایه نکرده اما استفاده از این نوع هواپیماها را در نبرد با تروریستان و مسایل استخباراتی برای نیروهای افغان بسیار موثر خوانده است.

گفته می شود که افغانستان تا پیش از سقوط دولت تحت حمایت شوروی سابق، نزدیک به ۵۰۰ هواپیما جنگی و ترانسپورتی داشته که در جریان جنگ های داخلی، تقریبا تمامی آنها از بین رفته و یا هم شمار از کشور آنها را از کشور خارج کرده اند.

براساس گفته های وزارت دفاع ملی قرار است ارتش افغانستان تا سال ۲۰۱۶، صاحب ۱۴۶ هواپیمای جنگی و ترانسپورتی به حمایت امریکا و سایر کشور های کمک کننده شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *