قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در باره برجام تصویب شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه درباره توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ را تصویب کرد.

6b4a1cdc-f5f3-476a-aa97-726b5f268d38شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه درباره توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست امروز خود پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ را تصویب کرد.

این قطعنامه توافق اتمی هفته گذشته میان ایران و گروه کشورهای ۱+۵ را مورد تایید قرار داد و تحریم‌های اعمال شده در قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران را رفع می‌کند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با رأی مثبت همه اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت(۱۵ عضو) به تصویب رسید.

این قطعنامه متضمن اجرای برجام است و رویه تسهیل اجرای عملیاتی برجام را مشخص کرده و تمامی کشورهای مشمول را برای عمل به تعهدات خود در توافق مذکور قادر می سازد.

سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره توافق هسته ای ایران گروه ۱+۵ در نشست این شورا گفت: توافق هسته ای رژیم سختی از بازرسی ها و شفاف سازی ها را برای راستی آزمایی عملکرد ایران برقرار می کند.

سامانتا پاور در ادامه گفت: برجام سانتریفوژهای ایران را به میزان دو سوم کاهش می دهد و جلوی تولید پلوتونیوم تسلیحاتی را در ایران می گیرد. ایران همچنین از نود و هشت درصد از ذخیره اورانیوم غنی شده خود خلاص خواهد شد .

سفیر چین در شورای امنیت با استقبال از توافق هسته ای کشورهای ۱+۵ و ایران، بر اهمیت اجرای جامع توافق برجام تأکید کرد.

«ویتالی چورکین» سفیر روسیه در سازمان ملل دقایقی پس از تصویب برجام در شورای امنیت با تمجید از توافق حاصله گفت: بهره مندی از برنامه هسته ای از حقوق انکارناپذیر ایرانیان بوده و امیدوارم توافق کنونی نه تنها از رقابت های تسلیحاتی در خاورمیانه جلوگیری کند، بلکه خاورمیانه را به منطقه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی مبدل نماید.

سفیر انگلیس هم با تمجید از توافق حاصله، آن را «توافق خوب» نامید و بر مسئولیت ایران به عنوان قدرت برتر در خاورمیانه تصریح کرد.

Author

About Author