قطر در آستانه سونامی وبحران اقتصادی

قطر-تعید-هیکله-صندوق-الثروه-السیادی-590x395یکی از مسئولان دیوان قطر در خصوص اوضاع بحرانی داخلی این کشور اعلام کرده است از زمان روی کار آمدن امیر تمیم به دلیل سوء مدیریت و رفتار احساسی و شخصی ، وضعیت کشور در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وی همچنین گفته است باوجود سانسورهای شدیدی که انجام شده بخشی از این ناکامی ها در خلال یکسال گذشته قابل انکار نیست و بسیاری از آمارها و برآوردهای تطبیقی در مورد وضعیت اقتصادی قطر این ناکامی را تأیید می کند.

وی همچنین اظهار داشته است که سرمایه گذاری های صورت گرفته از سوی قطر در طرح ها و پروژه های اقتصادی اروپایی، ضررهای هنگفتی را متوجه کشور کرده وبسیاری از کارشناسان اقتصادی بعد از بازنگری اعلام نموده اندکه تصمیمات مقامات ارشد قطری در شراکت با مؤسسات اروپایی نه تنها توجیه اقتصادی نداشته، بلکه باعث شده وضعیت اقتصادی قطر را با چالشهای جدی روبرو نماید و برای نمونه، چندی پیش با تصمیم یکی از مقامات قطری اقدام به خرید بخشی از سهام شرکت موتر سازی پورشه شد اما این شرکت به دلایل مختلف در خلال ماه های گذشته زیان های بی سابقه ای را متحمل گردید.

بنابر اعلام رسمی طی سه ماه گذشته، دولت قطر با عنایت به سقوط بی سابقه ارزش سهام و مشکلات داخلی شرکت پورشه بیش از ۵ میلیارد دالر زیان دیده است. امیر تمیم در یکی از محافل خصوصی ضمن فرافکنی اظهار داشته: دولت آمریکا با توافق هسته ای، زمینه ورشکسته نمودن تمامی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را فراهم ساخته است.

علاوه بر سوء مدیریت اقتصادی در قطر بودجه امنیتی و نظامی این کشور در سال های اخیر افزایش غیر طبیعی داشته و بیش از چند برابر شده است و قطر با تحت فشار سعودی ها بدون اراده خود مجبور شد وارد درگیری های یمن شده و در شرایطی که قیمت نفت در پایین ترین سطح خود بود به شدت هزینه های این کشور افزایش یافت.

مجموعه دلایل مذکور تأثیرات خود را نشان داده و باعث شده تا وضعیت اقتصادی قطر به شدت تحت تأثیر قرار گیرد، طی ماه های گذشته دولت قطر بیش از ۴۰ میلیارد دالر زیان اقتصادی بابت کاهش قیمت نفت متحمل شده که جبران ناپذیر است. شرکت هواپیمایی القطریه نیز در سال گذشته نه تنها سود دهی نداشته، بلکه با کسری بودجه شدید مواجه شده و با دستور امیر از ذخائر ارزی در کشور های مختلف برداشت و جبران کسر بودجه برای ادامه کار شده است.

Author

About Author