«قطر» تنها یک کنفرانس بود و فیصله های آن جنبه عملی ندارد

نماینده ویژه طالبان در نشست بین الافغانی قطر به صراحت می گوید که این نشست تنها یک کنفرانس بوده و هرکس می توانسته نظرات و تشویش خود را مطرح کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نشست بین الافغانی در شهر دوحه پایتخت قطر، دو روز پیش با نشر قطعنامه هشت ماده ای به پایان رسید.

هرچند که در بخشی از این قطعنامه گفته شده است که تلفات غیرنظامیان به صفر کاهش یابد و یا حمله بر امکان عمومی نیز کمتر شود و این امر واکنش های نسبتا خوشبینانه در بین مردم داشت؛ اما حالا مهمترین عضو اشتراک کننده طالبان مسلح می گوید که نشست قطر تنها یک «کنفرانس» بوده و هر شخص می توانسته تنها نظرات خود را مطرح کند.

عباس ستانکزی می گوید «یک کنفرانس بود و در این کنفرانس هر کس تشویش و نظرات خود را ابراز می کرد، فیصله نیست که عملی شود».

به گفته وی، زمانی اظهارات و تصامیم عملی می شوند که مذاکرات رسمی بین افغانها صورت گیرد و فیصله ها در مورد ساختار حکومت، حقوق زن، تحصیل و تعلیم و تربیت صحبت شود و برای آن تصمیم نهایی گرفته شود.

ستانکزی گفت: «نظرات شخصی خود را ابراز کردند، باید کوشش کنیم که نهایی شود؛ اما این نهایی نیست و زیادتر به دیدارهای بیشتر نیاز دارد، تفاهم شود، ملاقات شود.»

رئیس هیئت اشتراک کننده طالبان در مورد آزادی بیان و رسانه ها نیز ملاحظاتی ابراز کرده و بیان داشت که در مورد آزادی بیان در قطر زیاد صحبت شد و همه تصمیم دارند که به فعالیت رسانه ها اجازه داده شود؛ اما بعضی مسوولیت ها متوجه رسانه ها هم می شود مثل اینکه باید خبرهای بدون توازن را نشر نکنند و مسایل دو طرف را در نظر بگیرند.

این در حالی است که نسبت به کنفرانس قطر خوش بینی وجود داشت؛ اما حالا این خوش بینی ها زیر سوال رفته و مشخص نیست تا چه زمانی فیصله ها و گفته ها جنبه عملی خواهد گرفت یا به عبارتی، مذاکرات جدی تر که عباس ستانکزی اعلام کرده، برگزار می شود؟

آیا تا آن زمان باید بازهم شاهد خونریزی غیرنظامیان و ناآرامی خواهیم بود؟ آیا بازهم ولایت ها و مناطق مختلف کشور، میدان نبرد خواهد بود؟

خبرهای مرتبط:

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *