قدرت‌نمایی در مورد حکم کامران علی‌زایی

هرات همیشه به شهر فرهنگ و تمدن مشهور بوده و از جمله شهرهای بافرهنگ افغانستان به حساب می‌آمده است و رفتار مردم آن نیز متفاوت‌تر از دیگران بودند.

اما این ولایت و به ویژه شهر هرات از چندی به این سو دیگر نشانه‌های برجسته‌ای از آن هرات بافرهنگ را ندارد و مردم در این شهر احساس آرامش نمی‌کنند.

زورمندان، افراد مسلح غیرمسوول، فرمانده‌هان محلی و اوباشان در این شهر افزایش یافته و جرایم جنایی نیز به شکل گسترده‌تر از سابق دیده می‌شود.

یکی از جمله این ناامنی‌ها و بی‌فرهنگی‌ها روز گذشته در هرات دیده شد؛ هرچند برای دومین بار در سال‌های اخیر بود که هواداران شخصی که رئیس شورای ولایتی ولایت بافرهنگ هرات است، به سرک‌ها ریخته و با هر نوع پوشش و اسلحه سرک‌های شهر را به

قبضه در آورده و برای شهروندان نیز رعب و وحشت ایجاد کردند.

هواداران و حامیان کامران علی‌زایی، رئیس شورای ولایتی هرات که یکبار در زمان حضور غیرمنتظره وی در محبس هرات و تلاش برای رهایی فردی که به جرایم جنایی محکوم و حبس شده بود، سرک‌های هرات به ویژه اطراف منزل وی را تحت محاصره خود گرفتند؛ روز گذشته یک‌بار دیگر آن خاطره را زنده کردند.

دیروز هرات به مانند یک شهر نظامی درآمده بود و هر طرف افرادی با انواع و اقسام لباس‌ها (به غیر از لباس نظامی) دیده می‌شد که سلاح‌های مختلف‌النوع در اختیار داشتند و هیچ‌کس جرأت برخورد با آنها را نداشت.

این افراد به حدی مسلح بوده و جدی به نظر می‌رسیدند که به مانند یک ذخیره مهمات تنها به انتظار یک جرقه بودند تا انفجار کرده و با هر برخورد ساده، دست به خشونت بزنند.

هواداران کامران علی‌زایی نیز در صحبت‌هایشان خواهان رسیده‌گی جدی به پرونده وی شدند.

رئیس شورای ولایتی هرات، به دلیل سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفوی و فساد از سوی دادگاه و به شکل غیابی به دو و نیم سال حبس محکوم شده است.

کامران علی‌زایی نیز می‌گوید که در دادگاه اول با پرونده وی برخورد سلیقه‌ای صورت گرفته و انتظار می‌رود که از برخورد سلیقه‌ای و سیاسی در دادگاه‌های دوم و سوم پرهیز شده و به صورت قانونی، تصمیم دادگاه را می‌پذیرد.

اما با تمام این تفاسیر، جلوگیری از اجرایی شدن حکم دادگاه با قشون‌کشی و سرازیر کردن افراد مسلح با لباس‌های غیرنظامی و با صورت‌های بسته، وحشتی را برای مردم به ویژه کودکان و زنان در کشوری ایجاد می‌کند که خاطره خوشی از این قشون‌کشی‌ها ندارند.

با این حال، جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت که این افراد محافظین متنفذین قومی بوده‌اند که به حمایت از کامران علی‌زایی آمده بودند.

وی می‌گوید که به هیچ فرد مسلح غیرقانونی و غیرمسوول اجازه تردد در ولایت هرات داده نمی‌شود؛ هرچند که حضور افراد مسلح دیروز، رعب و وحشت در بین مردم ایجاد کرده بود.

فرهاد با بیان اینکه تا هنوز هیچ حکمی مبنی بر بازداشت کامران علی‌زایی به نهادهای دولتی هرات نرسیده؛ تصریح کرد که متنفذین قومی هرات افراد مسلح داشته و مجوز حمل سلاح نیز دارند.

گویا متنفذین قومی هرات برای حفاظت از خودشان، سلاح‌های ثقیل نیز در اختیار دارند که این سلاح‌ها را کمتر در نزد نیروهای امنیتی که برای مقابله با دشمن نیاز جدی به آن دارند، دیده می‌شود.

در هر صورت، قشون‌کشی و لشکرکشی برای جلوگیری و یا هم عدم تطبیق حکمی که تا هنوز برای عملی شدن به مقام‌های دولتی هرات نرسیده است، نباید مانع عملی شدن حکم شود.

ایجاد رعب و وحشت با حضور افراد مسلح غیرمنظم، تنها دستاورد هواداران کامران علی‌زایی نبود، این افراد حتی شاهراه‌های هرات ـ اسلام‌قلعه و هرات ـ تورغندی را به روی ترافیک مسدود کرده بودند.

مظاهره و دادخواهی حق هر شهروند افغانستان است؛ اما سوءاستفاده از قدرت و سرمایه در هیچ جای قانون اساسی کشور، مشروعیت ندارد.

اگر دولت با این رفتارها و عملکردهای رعب‌برانگیز برخورد نکند، باید منتظر برخوردهای مشابه از سوی دیگر کسانی که دست‌شان به فساد، اختلاس و جرایم آغشته می‌باشد؛ بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *