قتل های مرموز زنان در هرات

موارد قتل زنان در ولایت هرات افزایش یافته و مقام های آن ولایت دلایل مختلفی را به این ازدیاد ربط می دهند.
به گزارش خبرگزای خاورمیانه، مقامات در ولایت هرات می گویند که اطلاع رسانی نادرست در ارتباط به قانون منع خشونت علیه زنان باعث شده است تا خشونت علیه زنان در این ولایت افزایش یابد.
ماریا بشیر، رئیس سارنوالی استیناف هرات به صدای امریکا آشنا گفته است که افزایش قتل های مرموز زنان در شهر و ولسوالی های این ولایت طی چهار ماه اخیر بی پیشینه بوده است.
خانم بشیر همچنان افزود با کمال تاسف از ابتدای سال که در ماه چهارم سال جاری شمسی قرار داریم، در حدود ۱۱قتل خانم ها را که رسمی شده و ارگان کشفی و امنیتی آنها را کشف و مورد بررسی قرار داده است، ما در سارنوالی مبارزه با خشونت علیه زن روی دست داریم.
رئیس سارنوالی استیناف نبود امنیت در ولسوالی ها را دلیل افزایش خشونت عنوان می کند و به گفتۀ او مواردی نیز وجود دارد که حتا گزارش نمی شود و پنهان می ماند.
محبوبه جمشیدی، رئیس امور زنان ولایت هرات نیز ضمن ابراز نگرانی از افزایش قتل های زنان طی یک ماه اخیر در این ولایت می گوید که با پیگیری های متواتر توانسته اند تنها پنج مورد را رسمی سازند.
خانم جمشیدی فقر و اعتیاد به مواد مخدر را دلیل عمدۀ این افزایش دانسته می گوید همین نابسامانی های امنیتی در کشور است که روح و روان مردم را خسته ساخته و فقر و بیکاری که روز به روز دامنه آن وسیعتر می شود و اعتیاد به مواد مخدر که هر روز بیشتر می شود.
اما ماریا بشیر ، رییس سارنوالی استیناف هرات، تبلیغات نادرست در ارتباط به قانون منع خشونت علیه زنان را عامل مهم بر ازدیاد قتل های زنان در این ولایت می خواند و می گوید انعکاس منفی و غیر منطقی از این قانون که می گوید قانون منع خشونت به نفع زنان است و در مغایرت با دین مبین اسلام است شاید بین طبقۀ بی سواد خشونت را افزایش داده باشد.
دو ماه قبل نیز رئیس شورای ولایتی و رئیس کمیسیون حقوق بشر هرات از افزایش قتل های زنان در این ولایت ابراز نگرانی کردند.
با وجود اینکه طی یازده سال گذشته امکانات و زمینه های خوبی برای رشد فکری و آزادی زنان براساس قانون اساسی کشور فراهم بوده اما بازهم خشونت های خانوادگی، آزادی بی مورد، قتل و تجاوزات جنسی رو به افزایش است.
برخی ها بروز مشکلات در خانواده ها (خشونت های خانوادگی، آزادی بی مورد، قتل و تجاوزات جنسی)  ناشی از عدم آگاهی زنان در قبال حقوق اسلامی و همواره شدن فضای آلوده به فساد اجتماعی میداند و برخی هم این مشکل را ناشی از برخورد های سنتی مردان نسبت به زنان می دانند.
با این حال آنچه در جامعه کنونی افغانستان دیده می شود زنان بیشتر از مردان در تلاش بدست آوردن قدرت و به نمایش گذاشتن چهره شان در جامعه است اما دیدگاه و تفکرات ذهنی در این راستا متفاوت است که بد بختانه بیشتر از خانم ها قدرت و منزلت شان را در پرتو قانون و فرهنگ اسلامی حفظ نمی کنند و مردان هم در این راستا بیشتر با خانم ها سنتی و با چشم تردید نگاه می کنند .
بلند رفتن آمار قتل و ناهنجاری های اجتماعی و بخصوص قتل خانم هاتوسط شوهر، برادر، پدر و اقارب با مرور زمان در کشور افزایش یافته در حالی که یازده سال قبل چنین موارد وجود نداشت و سطح ناهنجاری بکلی پائین بود اما با شرایط کنونی که یک فضای نسبتا آرام برای خانم ها مهیا شده آمار قتل ها افزایش پیدا کرده است.
 در یک جمله باید خلاصه کرد که شرایط کنونی افغانستان گره خورده به خواست های نامشروع فرهنگ های غربی است که آهسته آهسته از راه های مختلف با شعار دموکراسی دروغین غربی ها پیاده می شود و با این حال نباید فریب چنین حیله و نیرنگ های جامعه غربی را خورد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *