قتل‌های زنجیره‌‌ای؛ سرنوشت کندزیان رنج دیده

ولایت کندز که در سال‌های اخیر نقطه عطفی برای مخالفان مسلح بوده و مردم آن را با مشکلات عمده‌ای روبرو ساخته؛ حالا در کنار همان مشکلات برخاسته از جنگ و ناآرامی، رویکرد تازه‌ای را نیز تجربه می‌کند.

جنگ‌های سنگین، صدها تن را خانه بدوش ساخته و قربانی زیادی از مردم گرفته است؛ هنوز در بخش‌ها و حتی در داخل شهر ناامنی حکم‌فرماست و اصلی‌ترین قربانیان آن نیز مردم‌اند.

حالا قتل‌های زنجیره‌ای به ویژه قتل جوانان کندز به یک چالش عمده و نگران‌کننده برای کندزیان تبدیل شده است.

شهروندان کندز می‌گویند، در یک هفته اخیر هفت تن از باشنده‌گان شهر کندز بگونه مرموزی ترور شده‌اند، آنان خواستار تامین امنیت و بازداشت مجرمین آن استند.

باشنده‌گان شهر کندز با نگرانی از اوضاع شکننده امنیتی این ولایت می‌گویند، قتل‌های زنجیره‌ای افراد ملکی به شدت در زنده‌گی روزمره آنان تاثیرات منفی گذاشته است.

لعل‌محمد دوکان‌دار شهر کندز به خبرگزاری خاورمیانه گفت، جنگ و نا امنی از یک‌طرف، ترور و کشتار جوانان از سوی دیگر آنان را بیشتر از پیش نگران ساخته و ترس و وحشت را در میان مردم ببار آورده است.

شمار دیگری از کندزیان به مانند این دوکان‌دار از وضعیت فعلی نگران هستند و نمی‌دانند که باید از ناامنی رنج ببرند یا اینکه، جوانان‌شان را به صورت هدف‌مند از دست بدهند.

در عین حال، اعضای شورای ولایتی کندز نیز از این وضعیت ابراز نگرانی می‌کنند و ترور هدفمند افراد را خطرناک‌ترین موضوع می‌خوانند.

ربانی ربانی، عضو شورای ولایتی کندز به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«در این اواخر قتل‌های زنجیره‌ای و هدف‌مند در کندز افزایش یافته است، در یک هفته اخیر هفت نفر به شکل مرموز ترور شده که چهار تن آنها با تفنگچه‌های خفه‌کن دار کشته شده‌اند.»

آقای ربانی می‌گوید که این افراد در داخل شهر ترور شده‌اند و این وضعیت نگرانی‌های مردم را افزایش داده است.

در عین حال فرمانده پولیس کندز نا امنی‌ها را علت اصلی افزایش ترور باشنده‌گان به ویژه جوانان شهر کندز می‌داند.

مل پاسوال عبدالحمید حمیدی؛ فرمانده پولیس کندز می‌گوید، تلاش دارند افرادی را که عاملین قتل و ترور را بازداشت کنند.

به گفته وی :«چند تن از عاملین یک سلسله قتل‌هایی که صورت گرفته شناسایی شده و در تلاش برای بازداشت آنها هستیم.»

هرچند که مقام‌های امنیتی کندز از تلاش برای بازداشت قاتلین رویدادهای اخیر خبر می‌دهند؛ اما کندزیان در جریان دو سال اخیر روزهای سختی را تجربه کرده‌اند و حتی بخاطر جلوگیری از غارت اموال‌شان؛ شبانگاه خود سلاح برداشته و در محلات نگهبانی کرده‌اند.

این باشنده‌گان به شدت نیاز دارند تا به وضعیت آنها رسیده‌گی شود؛ کندز به عنوان یک ولایت مهم اقتصادی، نیاز به امنیت نسبی دارد تا پایه‌های اقتصادی و سیاسی حکومت بیشتر از این متزلزل نشود.

محراب‌الدین ابراهیمی – خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *