قانون مبارزه با مواد مخدر در بغلان تطبیق نمی‌شود

در آغاز هفته بسیج ملی مبارزه علیه مواد مخدر در ولایت بغلان، اشتراک کننده‌گان تاکید بر محو مواد مخدر و جلوگیری از قاچاق و تولید آن از سوی نهادهای مربوط دارند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این برنامه که مقام‌های محلی بغلان نیز حضور داشتند، انتقادهایی از سوی سخن‌رانان به آدرس نهادهای اجرایی در پیوند به تطبیق نشدن قانون مبارزه علیه مواد مخدر صورت گرفت.

رئیس محکمه ابتداییه بغلان گفت، با آنکه قانون مبارزه علیه مواد مخدر در برابر متخلفان صراحت یکسان دارد؛ اما در این ولایت این قانون در مورد زرع کننده‌گان منتفی شده است.

محمد حسن صدیقی، می‌گوید، تا کنون هیچ پرونده‌ای از زارعین کوکنار و چرس به آنان مواصلت نکرده و همه پرونده‌های آمده نزد آنان مربوط به قاچاق‌بران مواد مخدر می‌شود.

وی تأکید بر تطبیق یک‌سان این قانون دارد و می‌گوید برای زارعین مواد مخدر نیز کیفر تعیین شده است.

از سویی هم والی بغلان وسعت یافتن دامنه کشت و تولید مواد مخدر را در این ولایت کمبود تشکیلات دولتی بخاطر مبارزه در برابر این پدیده و ناامنی عنوان می‌کند.

عبدالحی نعمتی گفت، بلند بودن گراف جرایم جنایی و نا امنی در بغلان باعث گردیده تا دامنه کشت و تولید مواد مخدر وسعت یابد.

این مقام محلی بغلان می‌گوید، نظر به میزان بلند شمار معتادان مواد مخدر، از امکانات پایینی هم بخاطر رسیده‌گی به وضعیت معتادان برخوردار نیستند.

در عین حال، یکی از عالمان دینی بغلان از دسترسی معتادان به مواد مخدر در داخل شهر پلخمری انتقاد می‌کنند.

مولوی ربانی خطیب مسجد جامع پلخمری، لانه‌سازی معتادان مواد مخدر در پارک قهوه‌خانه شهر پلخمری و دسترسی آسان آنان به مواد مخدر را سوال‌برانگیز خواند.

این عالم دینی می‌گوید، اگر برخی از افراد زورمند و صاحب صلاحیت در قسمت تهیه مواد مخدر مورد نیاز معتادان دست نداشته باشند، افراد عادی هرگز توان این کار را ندارند.

وی از حکومت خواست که اگر در برابر جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و مهار افزایش معتادان عاجز است؛ «این دو صد معتاد مواد مخدر در باغ قهوه‌خانه را به دریا بیاندازد» تا جامعه از بدبختی بیشتر نجات یابد.

این در حالیست که به گفته ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت بغلان در سال جاری نزدیک به یک‌هزار هکتار زمین در ولسوالی‌های بنو، ده‌صلاح، پل حصار، برکه و جلگه؛ کوکنار و چرس کشت شده است.

محراب‌الدین ابراهیمی – خبرنگاز زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *