فوتبال دختران، انتظارها را برآورده نکرد

خبرگزاری خاورمیانه

تیم ملی دختران کشور بعد از وقفه ای تقریبا شش ساله از حضور در مسابقات بین المللی، در آخرین روزهای سال ۲۰۱۶ در مسابقات جنوب آسیا حضور یافت.

این تیم در ترکیب خود شمار زیادی از دختران فوتبالیست مقیم کشورهای اروپایی و امریکایی را داشت و برای اولین بار هدایت آن را نیز یک مربی زن با مدرک A فیفا به عهده گرفته بود.

با این ترکیب و استفاده از یک مربی زن که دوره های آموزشی را در امریکا فرا گرفته بود، انتظارها از تیم ملی فوتبال بانوان را بیشتر از گذشته کرده بود.

این تیم در دیدار اول به مصاف تیم ملی بانوان هند رفت و نتیجه را با حساب ۵ بر ۱ واگذار کرد و در دیدار دوم در برابر بنگله دیش با نتیجه ۶ بر صفر، مغلوب شده و با دریافت یازده گول و به ثمر رساندن یک گول از گردونه مسابقات حذف شد.

تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان پیش از این نتایج در برابر هند و بنگله دیش را با گول های بیشتر به طور مثال ۱۱ بر صفر و یا هم ۱۲ بر صفر واگذار کرده بودند.

اما با توجه به اینکه دختران شامل در ترکیب اصلی تیم ملی در مسابقات جنوب آسیا، فوتبال خود را در کشورهای اروپایی و امریکایی ادامه می دهند و بنابر ادعایشان در لیگ های این کشورها شاغل هستند، انتظار می رفت که نتایج بهتری به دست بیاید.

از مجموع دخترانی که در فوتبال افغانستان با کاروان تیم ملی بانوان به هند رفته بودند، تنها عده ای محدود در لیست ۱۸ نفره حضور داشتند و بیشتر آنها تنها به عنوان تماشاگر مسابقه را نظارت کردند.

این تیم در هر دو دیدار خود در ده دقیقه ابتدایی به اندازه ای از حریف عقب افتاد که هم روحیه بازیکنان برای جبران آن پایین آمد و هم اینکه شرایط تیم حریف را بهتر ساخت.

این امر در کنار این که روحیه بازیکنان داخلی را پایین می آورد، بر نتایج نیز تاثیر می گذارد؛ چون بازیکنی که در خارج زنده گی می کند، مشکلات داخل را نمی داند و بعد از کسب نتایج ضعیف نیز با مردم برخورد ندارد که جوابگو باشد.

به هر صورت، فوتبال دختران بعد از شش سال و با توجه به اینکه فوتبال در افغانستان از حالت ابتدایی اش بیرون شده، انتظارها را برآورده نکرد و فدراسیون فوتبال نیز باید به دنبال راهی برای بیرون رفت از این امر داشته باشد.

هرچند رشد فوتبال دختران در کشور بنابر مشکلات، عنعنات و سنت ها، کمی مشکل به نظر می رسد؛ اما باید از شرایط ایجاد شده استفاده بهتر کرد و برنامه های مهمی در بخش پایه برای فوتبال بانوان طراحی کرد که حداقل برای سال های آینده تیمی بهتر و با کیفیت تر داشته باشیم.

تیمی که بتواند هم نشان دهنده شخصیت دختران افغانستان باشد و هم اینکه در صورت کسب نتیجه نامطلوب در برخورد با مردم جوابگو باشد و شرایط به شکلی برای آنها فراهم باشد که از آماده گی و هماهنگی بیشتر برخوردار باشند.

وقتی که مربی تیم ملی بانوان افغانستان، شهروند امریکا باشد و حتی یک بار هم فوتبال دختران داخلی را ندیده باشد، چطور می تواند ترکیبی قوی تر و مطمئن تر را روانه مسابقات کند؟

شاید فدراسیون فوتبال افغانستان در این رابطه بگوید که کسب نتیجه های امسال، خیلی امیدوارکننده بود و بهتر از نتایج سالهای گذشته در برابر هند و بنگله دیش بود؛ اما نباید فراموش کرد که نباید همیشه دریافت گول های کمتر، افتخار باشد.

نباید فراموش کرد که موجودیت تیم ملی فوتبال بانوان، نکته مثبتی است برای اینکه شرایط جهت تقویت این رشته در بین دختران درک شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *