فعالیت کمیسیون انتخابات در روزهای تعطیلی!

در حالی که تنها چهار روز دیگر به پایان مهلت نام نویسی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی باقی مانده است؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات از فراهم شدن سهولت برای ثبت نام کاندیدان در روزهای پنجشنبه و جمعه خبر میدهد.

به گزارش خاورمیانه، مهلت نام نویسی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، روز یکشنبه هفته آینده (۱۴میزان) به پایان می رسد و تا هنوز تنها چهار نامزد برای ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند.

در آستانه هژدهمین روز روند ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی؛ چندین چهره دولت به هدف آمادگی برای کارزارهای انتخاباتی از سمت شان کناره گیری کردند.

عبدالرحیم وردگ، مشاور رییس جمهور در امور دفاعی، گل آغا شیرزی والی ننگرهار، عبدالرب رسول سیاف عضو مجلس نمایندگان و بر اساس گزارش های تائید ناشده؛ زلمی رسول وزیر امور خارجه و محمد اسماعیل وزیر انرژی و آب از جمله این افراد هستند.

در حالی که گفته می شود؛ قرار است در روزهای آینده افزون بر عبدالرب رسول سیاف، قیوم کرزی، اشرف غنی احمدزی، عبدالرحیم وردگ و گل آغا شیرزی، شماری از چهره های پر نفوذ دیگر نیز برای ثبت نام به کمیسیون مستقل انتخابات بروند؛ اما مهلت برای ثبت نام در حال کم شدن است.

ضیاالحق امرخیل، رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که؛ چهاردهم میزان مهلت تمدید ناپذیر برای ثبت نام کاندیدان است.

اما وی  از آمادگی کارمندان این کمیسیون برای ثبت نام کاندیدان در روز پنج شنبه و تا ساعت یک بعدازظهر روز جمعه خبر می دهد.

به گفته امرخیل، در این دو روز برخلاف دیگر روزهای تعطیل، دفاتر ولایتی و مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات به روی نامزدان باز است.

این در حالی است که پیش از این، کمیسیون مستقل انتخابات، روزهای پنجشنبه تا ساعت یک بعدازظهر فعالیت داشته و روزهای جمعه نیز تعطیل بود.

رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات هدف از این رویکرد را، ایجاد سهولت برای نامزدان ریاست جمهوری دانسته و تاکید کرد که ساعت ۴ بعدازظهر روز یکشنبه ۱۴ میزان، مهلت ثبت نام به پایان رسیده و این مدت قابل تمدید نیست.

تاکنون تنها سه تن برای ریاست جمهوری و بیش از ۱۲۰۰ تن به شمول نزدیک به ۱۵۰ بانو برای شوراهای ولایتی به گونه رسمی نام نویسی کرده اند، در حالیکه کمیسیون مستقل انتخابات از احتمال گرم بودن بازار ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری در ساعات باقی مانده امروز (پنجشنبه) و روزهای آینده سخن میزند.

از سوی دیگر، تامین امنیت مرکزهای رای دهی، هنوز هم نگرانی هایی به دنبال دارد و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که تا هنوز امنیت کامل مرکزهای رایدهی؛ تضمین نشده است.

نورمحمد نور به خاورمیانه گفت که در آستانه انتخابات آینده با وصف تعهدات مقام های امنیتی در راستای تامین امنیت انتخابات، تا هنوز این وعده عملی نشده است.

وی برای اثبات گفته هایش، به کشته شدن مسوول ولایتی کمیسیون در ولایت کندز و اسارت دو کارمند دیگرشان در ولسوالی المار ولایت فاریاب، اشاره کرد.

حدود شش ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی برگزار می شود و از سویی هم به گفته مقامهای کمیسیون مستقل انتخابات؛ از نزدیک به ۸ هزار مرکز رای دهی در سراسر کشور، تا هنوز امنیت ۲۵۹ مرکز تامین نشده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *