فعالیت زنان در ولایت جوزجان گسترده و چشمگیر است

زنان ولایت جوزجان در شمال افغانستان نسبت به اکثر ولایت های این کشور در فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی حضور پر رنگ دارند و اشتراک زنان در مکان های آموزشی به تناسب مردان برابر است.

فعالان مدنی و فعالان زن درین ولایت می گویند دفاتری که به زنان کار می کنند، با راه اندازی برنامه های سودمند آگاهی دهی در ولایت جوزجان توانسته است گراف خشونت و چالش ها را در مقابل زنان پایان آورده و میزان آگاهی مردم را در مورد حقوق زنان بلند ببرند.

در دوسال اخیر زنان جوزجانی نسبت به زنان ولایت های فاریاب و سرپل ( دو ولایت همجوار ) در فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دسترسی بیشتر دارند و هم اکنون شمار زیادی از زنان در پست های بلند حکومتی کار می کنند.

از پست ولسوالی تا ریاست رادیو تلویزیون، ریاست تربیه معلم، ریاست دفتر ولایت و مدیریت در شمار زیادی از مکاتب از وظایف هستند که زنان در جوزجان با آن دسترسی دارند و بخش بزرگی ازین ولایت را مدیریت می کنند.

ریس امور زنان جوزجان می گوید: زنان درین ولایت به نهادهای آموزشی دسترسی کامل دارند و در کنار آن حالا بخش بزرگی از اقتصاد خانواده های شان را سر و سامان داده اند.

نجیبه قریشی ریس امور زنان این ولایت در یک گفتگوی ویژه با خبرگزاری خاور میانه؛ جایگاه زنان را درین ولایت قناعت بخش توصیف کرد.

جوزجان 2

به گفته خانم قریشی: با آغاز حکومت انتقالی در کشور شمار زیادی از نهادهای که به زنان کار می کنند درین ولایت به فعالیت آغا کرده و اکنون حدود ۱۵ نهاد درین بخش فعالیت دارند و توانسته اند با برگزاری برنامه های سودمند آگاهی دهی و آموزش های مسلکی شمار زیادی از زنان را به کار بگمارند و آموزش لازم را برایشان بیاموزند.

به گفته وی از سال ۱۳۹۱ تاکنون ۴۰ تن از زنان این ولایت در بخش کلچه پزی با ایجاد یک فابریکه تولید کلچه کار می کنند و درین اواخر روزانه در حدود ۲۰ سیر کلچه از تولیدات شان را به بازار عرضه می کنند.

از سوی هم گفته می شود شمار زیادی از زنان با فراگیری آموزش های مسلکی در بخش های قالین بافی، گلدوزی، مرغداری، جاکت بافی و برخی صنایع دستی دیگر حالا یکی از سهم داران بزرگ اقتصاد خانواده هایشان هستند.

هم اکنون نیز به تعداد ۱۹۰ تن از خانم ها در دو کورس آموزشی که از طرف دفتر تیکا کشور ترکیه در بخش های آموزش خیاطی، گلدوزی ، تجوید قرآنکریم و انگلیسی راه اندازی شده مصروف فراگیری آموزش هستند.

به گفته ریس امور زنان جوزجان تا اخیر سال ۲۰۱۶ میلادی این زنان ازین آموزشگاه فارغ می شوند و با کسب مهارت ها بگونه مستقل کار میکنند و عاید بدست میاورند.

جوزچان 4

هم اکنون ۲۰ پروژه روستایی که هرکدام در حدود پنج هزار دالر امریکایی بودجه دارند در سال جاری در بخش های از ولایت جوزجان فعالیت دارند و اکثر این پروژه ها در توانمند سازی زنان کار می کنند و همچنان زمینه را برای گماشتن زنان به کار و دریافت راه درامد، فراهم می سازد.

از سوی هم فعالان مدنی و حقوق زنان جوزجان وضعیت زنان را نسبت به ساییر ولایت های کشور به ویژه ولایت های شمالی قناعت بخش توصیف می کنند.

محمدجان آریا فعال مدنی درین ولایت می گوید: “درین ولایت تیم فوتبال بانوان فعالیت دارد که در اکثر ولایت ها بی نمونه است و همچنان زنان تجارت پیشه در فعالیت های روزمره تجارتی درکنار مردان کار می کنند”.

به گفته این فعال مدنی اشتراک زنان در اکثر موارد به تناسب مردان گسترده است و محدودیتی در فعالیت و اشتراک زنان در بحث های فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی کمتر وجود دارد.

اما با این همه این فعالان حقوق زن از موجودیت مشکلاتی که  زنان این ولایت با آن روبرو اند صحبت های نیز دارند.

به گفته آنان سهیم نبودن زنان در تصمیم گیری های خانواده گی ، فرار از منزل ( به علت بلند بودن مصارف عروسی) و اقدام به خودکشی و خودسوزی در روستاهای این ولایت که برخواسته از بیسوادی است هنوز دامنگیر زنان هست، اما آنان آمار خشونت در برابر زنان را نسبت به دسترسی زنان به حقوق شان اندک می شمارند.

ولایت جوزجان در ۵۵۵ کیلومتری شمال کابل مرکز افغانستان موقعیت دارد، صنایع دستی از قبیل قالین بافی، گلیم بافی، گلدوزی، پوستین دوزی،نمد بافی، خامک دوزی درین ولایت مروج است .

 جوزجانگ

همچنان فابریکه کلچه پزی و فارم های پرورش مرغداری و مالداری که در سالهای پسین ایجاد شده است از راه های دیگر عایداتی زنان ولایت جوزجان به شمار می رود.

Author

About Author