فصل سرما، سرد شدن دوباره میدان نبرد و گرم شدن بازی صلح

فصل گرما و چند ماه آن سپری شده و بر اساس تقویم زنده گی، فصل سرما با ماه ها و روزهای سرد آن در حال رسیدن و شدت گرفتن است.

در افغانستان اما همیشه فصل ها و روزها گرم است؛ روزهای بهار و تابستان و شروعی از فصل خزان، آتش جنگ در افغانستان گرم است و این امر باعث می شود که شماری از ولایت ها گرمتر از دیگر مناطق هستند.

گرمای دیگر در افغانستان که فصل سرما سرآغاز آن است، گفتگوهای صلح.

طالبان مسلح با مشوره و حمایت استخبارات منطقه همیشه در آغاز فصل گرما حملات شان بر مردم و مواضع دولتی را افزایش داده و نیروهای دولتی را مصرف نبرد می سازد.

این درگیری ها و نبردها در یکی دو سال اخیر به حدی بوده است که دولت هیچ وقتی برای دیگر کارها نداشته و بیشترین بودجه نیز برای دفاع از کشور و نیروهای امنیتی به مصرف رسیده است.

اینکه در این میان، شماری از مقام ها به پول و منافعی نیز می رسند، بماند؛ موضوع مهم شدت حملات طالبان مسلح است؛ در حالی که در فصل سرما حتی به پای میز مذاکره نیز آمده بودند.

طالبان مسلح و حامیان آنها که می دانند در فصل سرما توان نبرد را نداشته و در صورت حمله همه جانبه نیروهای امنیتی شکست آنها محتمل به نظر می رسد، در فصل سرما، حربه دیگری را پیش می گیرند.

از آنجایی که دولت کابل نیز به دنبال دستآورد در گفتگوهای صلح و برنامه ای با مصارف گزاف هستند تا به مردم ثابت کنند این مصارف بیهوده نیست، از اقدام های جدی بر مواضع طالبان مسلح در فصل سرما خودداری می کند.

در فصل سرمای سال گذشته (۱۳۹۴) حامی اصلی طالبان مسلح (پاکستان) در نشست های چهارجانبه وعده های چربی به نماینده گان افغانستان، چین و امریکا مبنی بر حضور طالبان مسلح در صلح داد و به این شکل دولت را مصروف نگه داشت.

این نشست در حالی برگزار شد که در روزهای گرم، آتش جنگ در کشور شعله ور بود؛ اما به محض گرم شدن هوا و فرارسیدن های ماه های گرم، گفتگوهای صلح جای خود را به آتش جنگ داد.

در این سال برخلاف سالهای دیگر که گفتگوها نیز کم رنگ تر بود، گفتگوها پررنگ بود و در کنار آن، حملات طالبان مسلح و تاثیرات آن نیز پررنگ تر بود؛ در این سال طالبان مسلح یک بار دیگر شهر کندز را به تصرف در آورده وحضورشان در شماری از ولسوالی های دیگر ولایتهای ناامن را گسترش دادند.

حالا نیز با توجه به تجربیات به دست آمده و عدم مدیریت لازم از سوی دولت افغانستان برای غلبه بر مخالفان مسلح از جمله طالبان، پیش از فرارسیدن فصل سرما، استخبارات منطقه با استفاده از رسانه های جهانی و هم هدف، زمینه گفتگوهای صلح را یک بار دیگر مطرح کرده اند تا باشد مصروفیتی برای دولت در فصل سرما به وجود بیاید.

استخبارات منطقه و طالبان مسلح که نیاز به تجهیز و آماده گی دوباره دارند، فصل سرما را بهترین فرصت دیده و با توجه به تجربیات سابق بازهم خواهند کوشید تا دولت کابل را از جنگ به دور نگه داشته و زمینه مذاکرات جدید را فراهم سازد.

بازی جدید صلح که در فصل سرما آغاز شده با حضور هیئت طالبان مسلح از دفتر قطر در اسلام آباد که هم اکنون نیز در این شهر است تا نتایج گفتگوهای سری روزهای گذشته را با آنها شریک سازد؛ شروع شده تا هوای دولت کابل را به سمت صلح بکشاند.

سوال این است که چرا این گفتگوها در فصل گرما که دولت نیز خواهان آن بود، هیچ مطرح نبود و هیچ تلاشی برای آن صورت نگرفت؟

و اینکه آیا دولت بازهم به مانند گذشته رفتار خواهد کرد و میدان نبرد را به خاطر گفتگوهای گرم صلح، سرد خواهد ساخت و با تمام تاوانی که در جنگ متحمل می شود، چهار ماه و یا بیشتر برای تجهیز دوباره طالبان مسلح وقت خواهد داد؟

تنها تفاوت سرگرمی امسال فصل سرما، حضور داشتن حزب اسلامی در افغانستان و احتمال سرگرم شدن رهبران این حزب در پروسه صلح افغانستان است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *