فشار اسلام آباد از طریق مهاجرین بر دولت افغانستان

1455519099615_worldbulletinپاکستان به عنوان یکی از همسایه های افغانستان بوده و در این همسایگی رفتار صادقانه ای نداشته و همیشه از قدرت خود برای امتیازگیری و یا اعمال فشار بر کابل استفاده کرده است.

این کشور نسبتا قدرتمند که در اکثر قضایای افغانستان دخیل بوده بنا بر مشکلات موجود، بر کابل فشار وارد کرده و به دنبال منفعت شخصی اش بوده است.

تمویل و تجهیز تروریستان و گروه های مخالف حکومت، ایجاد زمینه و بستر آرام برای حضور این گروه ها در خاک پاکستان، مهاجرین و سوءاستفاده از محاط به خشکه بودن افغانستان در تبادلات تجاری و چند عامل دیگر؛ ابزارهای اعمال فشار اسلام آباد بر کابل است که هر از گاهی از سوی پاکستان استفاده می شود.

در دو سال اخیر تلاش پاکستان برای اخراج مهاجران و آوارگان افغانستان بطور روز افزون افزایش یافته است.

اما حالا مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان ادعا کرده است که اردوگاه های پناهجویان افغان در نقاط مختلف این کشور، به پناهگاهی امن برای تروریست ها تبدیل شده است.

سرتاج عزیز، در گفتگو با یکی از شبکه های خبری این کشور به مناسبت روز جهانی پناهنده گان، گفت: طی دو سال اخیر که ارتش پاکستان ضربات سختی به تروریست ها در مناطق قبیله ای در نزدیک مرز افغانستان وارد کرده است، بخشی از تروریست ها از این مناطق متواری شدند و به اردوگاه های پناهجویان افغان در نزدیک این مناطق پناه برده و آن را خانه ای امن برای خود یافته اند.

این مقام عالی پاکستان گفت: مسئله پناهنده گان افغان تبدیل به یک مسئله امنیتی برای پاکستان شده زیرا اردوگاه های این پناهنده گان به پناهگاهی برای تروریست ها تبدیل شده است.

وی با تاکید بر ضرورت بازگشت مهاجرین افغان به کشورشان، گفت که روند بازگشت این پناهجویان یک روند تدریجی خواهد بود و پاکستان نیاز به یک برنامه اقدام برای این کار دارد.

عدم صداقت پاکستان

با تمام این گفته ها، باید تذکر داد که پاکستان همسایه خوبی برای افغانستان نبوده و همیشه برای فشار بر کابل از ابزارهای دست داشته اش استفاده کرده است.

احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت که حکومت وحدت ملی در ابتدا به دنبال تقویت و نزدیکی روابط با پاکستان بود؛ اما عدم همکاری صادقانه اسلام آباد باعث پشت کردن رئیس جمهور غنی به پاکستان و روی آوردن به هند شد.

به گفته وی، این چرخش سیاسی حکومت و در کنار آن اقدامات اقتصادی هند در افغانستان، عصبانیت و نگرانی سران اسلام آباد را به دنبال داشت.

اقدامات تازه پاکستان

سعیدی معتقد است که درگیری تورخم جواب آغازین پاکستان به چرخش سیاسی کابل بود که بعد از رفتار متقابل افغانستان؛ ایجاد دروازه ها از سوی کابل شدت یافت و در حال حاضر ۵ دروازه و تاسیسات از سوی پاکستان در ۵ منطقه مرزی از جمله انگور اده و سپین بولدک در حال ساخت است.

به باور این آگاه مسایل پاکستان، ایجاد این دروازه ها برای به تاریخ سپردن خط دیورند است و نوعی فشار بر کابل در قبال تقویت همکاری با هند.

مهاجرین و تروریست؟؟

احمد سعیدی گفته های سرتاج عزیز در مورد امن بودن تروریستان در کمپ های مهاجرین افغانستان در خاک پاکستان را رد کرده و می گوید که پاکستان از تمام محلات بود و باش تروریستان در خاک خودش آگاه است.

به باور وی این گفته ها نیز برای اعمال فشار بر کابل است تا راهی برای دور شدن افغانستان از هند ایجاد کند.

سعیدی می گوید که ادعاهای پوچ بر روابط دو کشور تاثیرگذار است و اسلام آباد می خواهد از این طریق روابط کابل – دهلی را خدشه دار کند.

با این حال باید پرسید که اگر تروریستان کمپهای مهاجرین در پاکستان را پناهگاهی برای خود ساخته اند؛ دولت اسلام آباد برای صداقت در همسایه داری چرا اقدام به بازداشت و عملیات در این کمپ ها را نمیکند؟

توانایی حکومت و راه حل؟

احمد سعیدی معتقد است که حکومت در حل مشکلات به وجود آمده با پاکستان ضعیف است و راه حل را در مشارکت مردم در تصمیم گیری های بزرگ میداند.

به باور وی در قبال کشورهایی مانند پاکستان باید از سیاست های استراتژیک و راهبردی استفاده شود.

به هر حال گفتنی است که پاکستان با مطرح کردن موضوع جدید مهاجرین و تروریستان، به دنبال جلب توجه جهانی است و در تلاش است تا روابط تیره شده با امریکا را بهبود بخشد؛ موضوعی که بعد از حملات هواپیماهای بی سرنشین امریکا به تیره گی گراییده بود.

این در حالی است که هئیت مذاکره کننده افغانستان برای حل مشکلات مرزی به اسلام آباد رفته بود.

Author

About Author