فروش خر در بازارهای کندز و بغلان افزایش یافته است

فروش خر در کندز و بغلان

خبرگزاری خاورمیانه

فروش خر در ماه های اخیر در بازارهای کندز و بغلان بگونه چشمگیری افزایش یافته است و به گفته فروشنده گان مواشی، روزانه صدها راس خر در این بازار به فروش می رسد.

«جلابان» یا فروشنده گان خر می گویند که عوایدشان از فروش این حیوان، افزایش یافته است.

عتیق الله، یکتن از فروشنده گان مواشی در بغلان به خاورمیانه گفت :«نمی دانم که این همه خر به چی هدفی خریده می شود؛ اما در این روزها فروش آن زیاد شده است.»

به گفته وی، در سابق اگر روزانه یک خر فروخته می شد؛ در این روزها از هر فروشنده خر به تعداد ۱۰ خر خریداری شده و اکثر خریداران نیز می گویند که این حیوان را به ولایت های دیگر از جمله بلخ و کندز انتقال می دهند.

از سوی دیگر، فروش خر در بازارهای کندز و بغلان در حالی افزایش یافته است که روز گذشته پولیس کندز محموله ای شامل یکهزار پوست خر را از دروازه ورودی این شهر کشف کرد.

مصور، راننده موتر حامل این پوست ها به خاورمیانه گفت که این بار دوم است محموله ای را که به وی پوست گاو گفته شده به کندز انتقال می دهد.

به گفته وی، این پوست ها از کارته آریانای بلخ بارگیری شده و وی از چگونگی استفاده آن چیزی نمی داند.

سید محمد دانش، سخنگوی والی کندز به خبرگزاری خاورمیانه گفت که در پیوند به انتقال یکهزار پوست خر به این ولایت، چهار تن بازداشت شده و  تحقیقات از نزد آنان ادامه دارد.

فروش پوست خر در کندز
خبرگزاری خاورمیانه

وی از تحقیقات بیشتر در بازار کندز نیز خبر داد.

اکثر مردمان روستانشین که از خر بعنوان یک وسیله انتقالی اموال و اجناس شان استفاده می کنند و این حیوان در زنده گی آنها کاربرد زیادی دارد از این ناحیه نگرانی می کنند.

اخترمحمد باشنده ولایت بغلان می گوید که اگر جلوی فروش بیش از حد و در موارد اخیر کشتار خر گرفته نشود، در سالهای نزدیک نسل این حیوان منقرض می شود.

تا هنوز هیچ یک از ادارات دولتی بغلان، کندز و سمنگان در مورد چگونگی فروشات پوست خر چیزی نگفته اند؛ اما برخی بدین باور اند که پوست این حیوان از جانب تجار به کشور چین صادر می شود و از پوست آن در ساخت ادویه جات کار گرفته می شود.

این در حالیست که یکماه پیش به تعداد ۲۰ راس خر در ولایت سمنگان گردن بریده شده بود و همچنان بتاریخ ۲۰ سرطان پولیس بلخ از بازداشت چهار فرد به اتهام فروش گوشت خر در ولسوالی شولگره این ولایت خبر داده بود.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *