فرمان شماره ۴۵ در لایه های از ابهام

با گذشت یک سال  از صدور فرمان شماره چهل و پنج  ریاست جمهوری  مبنی بر مبارزه نفس گیر  علیه ارتشاء و فساد اداری هنوز هم  پیشرفت های ملموس در این راستا به چشم نمیخورد  .

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بربنیاد فرمان شماره  چهل و پنج  تمام ادارات دولتی و حکومتی مکلف بودند تا به صورت جدی با فساد مبارزه کنند.

در این فرمان تأکید شده بود که ادارات دولتی باید حکومت داری خوب را بهبود بخشیده و جلو سوء استفاده های افراد قدرت مند را بگیرد.

شماری از مردم کشور بر این باور بودند که تطبیق این فرمان، فساد را از بین برده یا حداقل کاهش می دهد.

رییس جمهور کرزی سال گذشته  در چنین روزی فرمانی را صادر کرد که آنرا فوق العاده نام دادند.

فرمان شماره ۴۵ که در سی و سه بخش و بیش از یک صدو شصت ماده بود.

با این حال نادر محسنی، سخنگوی اداره‌ عالی مبارزه با فساد اداری گفته است وظیفه این اداره نظارت است؛ اما مشخص نیست این فرمان تا چه اندازه عملی شده است.

به گفته محسنی، نفس صادر شدن این فرمان خوب بود؛ اما مشخص نیست که چقدر مؤثر بوده و اداره امور دارالانشاه شورای وزیران د راین باره مسئول است.

در این فرمان، ادارات مختلف دولت مکلف بودند، در دوره های زمانی مشخص گزارش های کاری خود، برای تطبیق آن  به اداره امور بدهند، تا مشخص شود که چه میزانی در بخش های مبارزه با فساد، جلو گیری از سوء استفاده های افراد قدرت مند، سرعت در طی مراحل پرونده های زندانیان و افراد متهم، جمع آوری سلاح از نزد افراد خود سر، کار و پیشرفت صورت گرفته است.

شماری از کارشناسان این فرمان را خیلی بی تاثیر و غیر مفید می دانند و دلیل آنرا نیز باور نداشتن خود رییس جمهور به مبارزه با فساد عنوان کرده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *