فرمان ریاست جمهوری برای رهایی ۵هزار زندانی طالبان صادر شد

رئیس‌جمهور غنی فرمان عفو زندانیان طالبان را به منظور آغاز گفتگوهای صلح بین​الافغانی امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این فرمان بامداد امروز (۲۱حوت) صادر شده و از روز شنبه هفته آینده (۲۴حوت) روند آزادی ۱۵۰۰ تن به نشانه حسن​نیت آغاز می​شود.

این فرمان به این شرح است:

مادۀ اول: زندانیانی که با استفاده از این فرمان رها می​گردند مکلف به ارایه تعهد کتبی مبنی بر عدم برگشت آنان به صفوف جنگ می​باشند. رهایی زندانیان مربوط به این فرمان، پس از تکمیل روند بایومتریک آنان، صورت می‎گیرد.

‏مادۀ دوم: عفو مجازات و رهایی شمار (۱۵۰۰) زندانیان طالب به نشانۀ حسن نیت از محبس و توقیف​خانه پروان سر از تاریخ ۲۴ حوت سال روان، آغاز می‌گردد. در هر روز ۱۰۰ تن از زندانیان طالب با در نظرداشت سن، وضعیت صحی و مدت حبس باقی مانده، رها گردند.

‏مادۀ سوم: پس از آغاز و در جریان مذاکرات مستقیم میان هیئت تعیین شده از جانب حکومت و طالبان، در هر دو هفته به شمار ۵۰۰ زندانی طالب که مجموع​شان به ۳۵۰۰ تن می‎رسد، مشروط به اینکه سطح خشونت‌ها به طور چشمگیر کاهش یابد، رها گردند.

‏مادۀ چهارم: دفتر شورای امنیت ملی مسؤولیت تطبیق این فرمان را به عهده دارد.

رهایی این زندانیان از جمله شرط​های ویژه طالبان برای آغاز گفتگوهای بین​الافغانی بود.

تا پیش از مراسم تحلیف، محمد اشرف غنی، رئیس​جمهور کشور گفته بود که هیچ تعهدی برای رهایی زندانیان وجود ندارد و آن را به عنوان پیش شرط گفتگوهای بین الافغانی نمی پذیرد و در عین حال تاکید کرده بود که رهایی زندانیان طالبان را از صلاحیت​های امریکا نیست؛ اما حالا دیده می​شود که خط سرخ در حال سفید شدن است.

پیش از این دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته بود که فهرست ۵هزار زندانی آنها که باید از سوی حکومت افغانستان رها شود در اختیار امریکا قرار داده شده و هیچ «جعل​کاری» در آن مورد قبول نیست.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفته بود که هر زندانی​ای که رها می​شود باید مورد تائید هیئت موظف آنها قرار گیرد.

در عین حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از رهایی زندانیان طالبان ابراز نگرانی کرده و خواستار تطبیق قانون بر آنان شده است.

این کمیسیون می‌گوید، تا حال به سوالات و نگرانی​های این نهاد از سوی طرف‌های دخیل در روند آزادسازی زندانیان طالبان ارائه نشده و حکومت باید در این رابطه شفاف​سازی کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *