فرمانده پیشین ناتو خواستار ماندن ۱۵ هزار نیرو پس از ۲۰۱۴ در افغانستان شد

فرمانده پیشین نیروهای ناتو تأکید کرد، امریکا و متحدانش باید فورا تعداد نیروهایی را که پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان حضور خواهند داشت، اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه،  به نوشته روزنامه داون، جیمز استاوریدیس، فرمانده پیشین نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو گفت: اعلام سریع تعداد نیروهای این ائتلاف پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان برای مقابله با ادعاهای شبه‌نظامیان طالبان مبنی بر این که نیروهای خارجی در حال ترک این کشور هستند، بسیار مهم است.

وی افزود که از حضور ۱۵ هزار نیروی امریکایی و ائتلافی در افغانستان پس از خروج بخش اعظم این نیروها در سال ۲۰۱۴ حمایت می‌کند.

جنرال استاوریدیس تصریح کرد: معتقدم که تعداد مناسب حدود ۹۰۰۰ نیروی امریکایی و ۶۰۰۰ نیروی ائتلافی است و این ۱۵ هزار نیرو بر اقدامات آموزشی و مشاوره‌ای ۳۵۰ هزار نیروی امنیت ملی افغان متمرکز می‌شوند.

به جای آن که چند ماه منتظر بمانیم، باید در حال حاضر تصمیم‌گیری کرده و نتیجه آن را به صورت علنی اعلام کنیم، در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نیروی ائتلافی تحت رهبری ناتو در افغانستان حضور دارند که دو سوم آن‌ها را نیروهای امریکایی تشکیل می‌دهند.

مقامات امریکایی پیشنهاد کردند که حدود هشت تا ۱۲ هزار نیرو را پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان نگه دارند اما مقامات کاخ سفید در بحبوحه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت با کابل، از احتمال یک “گزینه صفر” یعنی عدم حضور نیروهای امریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ صحبت کرده‌اند.

جنرال جان آلن، فرمانده ارشد سابق نیروهای ائتلافی و امریکایی در افغانستان خواستار حضور ۱۳ هزار و ۶۰۰ نیروی امریکایی و تعدادی از نیروهای ناتو پس از سال ۲۰۱۴ شده است.

وی به باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهوری امریکا تأکید کرده که تصمیم گیری در رابطه با تعداد نیروها را هرچه سریع ‌تر اعلام کند.

استاوریدیس اعلام کرد: مشخص شدن تعداد نیروهای ائتلافی می‌تواند داستان‌های شبه‌نظامیان طالبان در رابطه با خروج نیروهای خارجی از افغانستان را نقش برآب کرده و به افغان‌ها اطمینان خاطر داده و همچنین دستیابی به یک توافقنامه استراتژیک میان واشنگتن و کابل را ترغیب کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *