فرق است میان «هزاره بودن و مسئول بودن»!

رئیس جمهور غنی در دیدار از شفاخانه یکصدبستر دشت برچی کابل، برای ادای همدردی با قربانیان اظهار داشت «من هزاره و شیعه هستم.»

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی، نیمه های شب گذشته به شفاخانه یکصدبستر دشت برچی رفته و از نزدیک اوضاع این شفاخانه را بررسی کرد.

اظهارات تازه رئیس جمهور غنی، واکنش جدی رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی و نامزد انتخابات گذشته ریاست جمهوری را به دنبال داشت.

وی گفت: «مشکلات امروز ما مال امروز نیست، بلکه نتیجهٔ برخوردها و کردار دیروز ماست. مشکلات ما زمانى بیشتر شد که ما تعریف دشمن را به کوچه و بازار و دفتر انتقال دادیم و به جای پرداختن به دشمن اصلى و لانه‌ های امن آنها، ما به نام قوم، زبان و مذهب به جان هم افتادیم».

نبیل می گوید که تقابل، تصادم و دور راندن ‌های مردم در پنج سال گذشته، یکى از برنامه ‌هاى اساسی دشمن بود و موفقانه آنرا انجام داد.

رئیس پیشین امنیت اظهار داشت «متاسفانه کار دیگری‌ که در پنج سال گذشته شد، این بود که یک‌ ‌تعداد از سران حکومت به وسیله ‌های خواسته و ناخواستهٔ دشمن تبدیل شدند، تا ما تعریف دشمن اصلى را فراموش کنیم».

نبیل در واکنش به گفته رئیس جمهور مبنی بر اینکه «هزاره و شیعه است» تصریح کرد «به جاى اینکه بگوییم؛ من هزاره هستم، من شیعه هستم و من فلان هستم، بهتر آن خواهد بود که بگوییم؛ من مسئول هستم، من مدافع تمام افغانستان هستم و مکلفم کارم را درست انجام بدهم».

به عقیده وی، با پوشیدن لباس اقوام و بعد خود را مربوط به آن قوم دانستن راه ‌حل این وضعیت نیست، بلکه بهتر این خواهد بود که طورى عمل شود تا همه اقوام «ما» را مربوط به خود بدانند و بالاخره همه افغانستان متحدانه بر این چالش ‌ها و مشکلات ویرانگر فایق بیایند».

نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری گفته هایش را در یک کلام خلاصه کرده است «از تاریخ باید آموخت، گذشته را نباید تکرار کرد.»

اظهارات رئیس جمهور، واکنش رحمت الله نبیل و حوادث اخیر در کشور در حالی رخ می دهد که افغانستان دوره «کاهش خشونت» را می گذراند؛ اما حملات مرگباری را در سه روز اخیر تجربه کرده است.

حمله بر شفاخانه یکصدبستر دشت برچی، خونین ترین و فجیع ترین آن بود که تا هنوز هیچ گروهی مسوولیت آن را به عهده نگرفته است.

بیشتر بخوانید …

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *