فراخوان اخوان برای تجمعات گسترده تر در مصر

 جریان  اخوان المسلمین در مصر بار دیگر برای برپایی تظاهرات سراسری در حمایت از محمد مرسی، رئیس جمهور برکنارشده این کشور، فراخوان داده است.

به گزارش خبر گزاری خاور میانه عصام العریان، معاون حزب آزادی و عدالت اخوان المسلمین مصر به حمایت از محمد مرسی، مردم  را به برگزاری تظاهرات گسترده در روز دوشنبه (۲۴سرطان) علیه کودتای ارتش در همه میادین مصر فراخوانده است.

العریان در صفحه فیس بوک خود نوشته است، مصری‌ها با شرکت در انتخابات تصمیم‌گیری کرده‌اند و هیچ کس نمی‌تواند تصمیم خود را به مردم تحمیل کند.

وی تصریح کرد: مصر از طریق صندوق رای، اعتراضات، تجمعات گسترده و تحصن‌های صلح‌آمیز تصمیم‌خود را ابراز می‌کند. هیچ کس و هیچ گروه نخبه و ارگان نظامی تصمیم خود را بر مردم تحمیل نخواهد کرد

العریان درحالی حامیان مرسی را به برپایی تظاهرات در سراسر مصر فراخواند که هزاران تن از حامیان مرسی اخیراً با شرکت در اعتراضات صلح‌آمیز در سراسر این کشور، بازگشت وی به قدرت را خواستار شده‌اند.

ارتش مصر، هفته گذشته در یک کودتای نظامی، محمد مرسی را که در اولین انتخابات دموکراتیک ریاست جمهوری این کشور برگزیده شده بود، برکنار کرد.

در پی این برکناری، دولت جدیدِ مورد حمایتِ ارتش در مصر با تشدید سرکوب اخوان المسلمین، حکم دستگیری بسیاری از اعضای این گروه را صادر کرده است.

این درحالی است که آلمان و امریکا از ارتش مصر خواسته‌اند رئیس جمهور برکنارشده مصر را آزاد کند.

وزیر امور خارجه آلمان «پایان محدودیت‌های اعمال شده بر آزادی حرکت آقای مرسیرا خواستار شده و سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز درخواست واشنگتن را در لغو محدودیت‌های اقامتی مرسی اعلام کرده است.

مصر بعد از اقدامات ارتش قدرتمند آن مبنی بر برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری، تعلیق تبعیت از قانون اساسی و انحلال پارلمان در سوم جولای، صحنه خشونت و ناآرامی است.

جنرال عبدالفتاح السیسی فرمانده کل نیروهای مسلح مصر بعد برکناری مرسی عدلی محمود منصور، رئیس دادگاه عالی قانونی اساسی مصر را به عنوان رئیس جمهور موقت مصر معرفی کرد.

محمود منصور روز پنج شنبه ( ۱۳سرطان ) به عنوان رئیس جمهور موقت مصر سوگند یاد کرد.

مصر از آن پس شاهد موج جدید تجمع، تظاهرات و درگیری میان هزاران حامی و مخالف محمد مرسی است.

این درحالی است که اخوان المسلمین، گروه با نفوذ سیاسی مصر که مرسی از آن برخاسته است، تاکید کرده تا زمانی که وی به قدرت باز نگردد، به اعتراضات ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مرسی در بازداشت پیشگیرانهارتش به سر می‌برد.

مقامات عالی‌رتبه ارتش می‌گویند، وی ممکن است به علت شکایات مخالفانش، با اتهامات رسمی مواجه و محاکمه شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *