فدریکا موگرینی “ترامپ توانایی لغو برجام را ندارد”

دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در سخنرانی خود روز جمعه (۲۰میزان) در مورد راهبرد امریکا در مورد ایران، توافقنامه برجام و تحریم سپاه پاسداران ایران زا سوی متحدین و وزارت مالیه امریکا سخنرانی کرد.

دونالد ترامپ در بخشی از سخنرانی خود خلیج فارس را خلیج عرب خواند و این درحالی است که در مدال‌های که امریکا در سال ۱۹۹۲ برای سربازان خود که در خلیج فارس جنگیده بودند توزیع کرده است “خلیج فارس” نوشته است.

به گزارش بخش بین المللی خبرگزاری خاورمیانه، ترامپ در سخنرانی خود گفته است که ” تاریخ نشان داده هر چه تهدیدها را بیشتر نادیده بگیریم، آن تهدید خطرناک‌تر می‌شود.”

در ادامه گفته است که ” اقدامات خصمانه ایران تا امروز ادامه دارد و از حامیان اصلی تروریسم در دنیاست.”

این سخنان را در قبال ایران، رییس جمهوری امریکا در حالی ابراز می کند که امریکا متهم به حمایت گروه ها تروریستی القاعده و داعش است و پاکستان بارها امریکا را متهم به حمایت از طالبان مسلح کرده است، و همچنان چند روز قبل وزارت دفاع سوریه به سلاح های در مقرهای داعش دست پیدا کرده است که ساخت امریکا است.

دونالد ترامپ، در مورد فعالیت‌های نظامی امریکا می گوید که “ایران اقدام به تولید موشک‌هایی کرده که آمریکا و متحدان این کشور را تهدید می‌کند.”

در ادامه افزود که ” ایران، با ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های ما در خلیج عرب (فارس) و دریای سرخ، آزادی دریانوردی را نقض می‌کند.”

ترامپ اضافه کرد که ” ایران اجازه بازرسی به اماکن حساس نظامی خود را به بازرسان نمی دهد. حتی گفته می شود این کشور با کوریای شمالی همکاری هسته ای دارد، و همچنان ترامپ ایران را به حملات سایبری متهم کرد”

این سخنان را ترامپ در حالی گفته است که خود این کشور متهم حمایت هسته‌ای کوریای جنوبی است.

در مورد برجام ترامپ گفت ” همان‌طور که گفته‌ام برجام یکی از بدترین و یکجانبه‌ترین توافقاتی است که آمریکا وارد آن شده است، در ادامه افزود که ما نیاز به مذاکره‌کنندگانی داریم که نمایندگان قوی‌تری برای آمریکا باشند.”

ترامپ افزود که ” امروز اعلام می‌کنم که ما نمی‌توانیم پایبندی ایران را تأیید کنیم و چنین هم نخواهیم کرد.ما نمی‌توانیم در ادامه مسیری گام برداریم که نتیجه آن خشونت بیشتر و تهدید دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای است.”

این در حالی است که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید که ” ترامپ توانایی لغو برجام را ندارد، در ادامه موگرینی می افزاید که ایالات متحده نمی تواند به طور یک جانبه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵که  بین ایران و قدرت های جهانی بسته است را متوقف کند.

ترامپ در مورد تحریم های که قرار است بر ایران وضع کند می افزاید که “از متحدانمان می‌خواهم در اعمال تحریم‌های خارج از حیطه توافق هسته‌ای علیه ایران با آمریکا همراه شوند. و از وزارت مالیه امریکا خواسته است که سپاه پاسداران را تحریم کند.

لحظات بعد وزارت مالیه امریکا اعلامیه را صادر کرد که تحریم های علیه سپاه پاسداران ایران وضع شده است و این در حالی است که سپاه پاسداران در سوریه با تروریسیم بین المللی داعش مبارزه کرد.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران، هشدار داده بود که اگر امریکا سپاه پاسداران را گروه تروریستی بداند، ایران ارتش امریکا را هم همسنگ داعش میداند و اگر تحریم ها بر سپاه پاسداران اجرا شود امریکا باید پایگاه های خود را تا شعاع ۲هزارکیلومتر از برد موشک‌های ایران منتقل کند.

تنش‌های میان امریکا و ایران از دوره کارزاهای انتخاباتی دونالد ترامپ آغاز شد و در هفتاد دوهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به اوج خود رسید و این تنش‌های واکنش‌های بین المللی را به همراه داشته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *