فتنه عربستان و انگلیس برای عضویت در شورای حقوق بشر

560b5c4dc46188d82b8b45d6اعدام ۴۷ تن در یک روز از سوی عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل، آمریکا و انگلیس را که بعنوان حامیان اصلی عربستان بود سر شرمنده کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اعلامیه هفته گذشته نیز که طی آن عربستان سعودی به عنوان رئیس یکی از نهادهای های مشاوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شد، باز هم بسیاری را متحیر کرد.

با توجه به تداوم بمباران از سوی سعودی‌ها و برنامه‌های این کشور برای اعدام دگراندیش سیاسی ۱۷ ساله، دولت سعودی به نظر می‌رسد به سختی می‌تواند به بنر عدالت اجتماعی شباهت داشته باشد.

دبیر مرکز حقوق بشر جک هیلی در این باره می‌گوید: در اصل باید یک شورای حقوق بشر وجود داشته باشد اما حمایت از حقوق بشر به کسانی بستگی دارد که به ترویج آن تمایل داشته باشند و دولت عربستان سعودی تاریخی طولانی در منع فعالیت مدافعان حقوق بشر برای نظارت بر وضعیت کشور خودشان دارد.

این انتخاب اکنون سوالات جدیدی را درباره این موضوع ایجاد کرده است که ریاض حتی چگونه در وهله اول به عضویت شورای حقوق بشر درآمده است؟ اسناد دیپلماتیک ویکی‌لیکس که در ماه جون افشا شد و اخیراً به دست دیده‌بان سازمان ملل و استرالیایی‌ها رسیده است نشان می‌دهد که انگلیس طی توافقی با دولت عربستان تضمین کرده بوده که دو کشور در سال ۲۰۱۳ به عضویت شورای حقوق بشر درمی‌آیند.

در یکی از این اسناد آمده است: براساس این توافق طرفین به حمایت متقابل از یکدیگر متعهد شدند. به این ترتیب عربستان از کاندیداتوری انگلیس برای عضویت در این شورا طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ حمایت می‌کند و در عوض لندن از کاندیداتوری ریاض.

یکی دیگر از اسناد نشان می‌دهد که دولت انگلیس احتمالاً برای تضمین نتیجه کاندیداتوری عربستان در عضویت شورای حقوق بشر برای دوره ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، ۱۰۰ هزار دالر رشوه دریافت کرده است.

سخنگوی دفتر رفاه عمومی و خارجی انگلیس در گفت‌وگوی گاردین تاکید کرده بود: ما هرگز مقاصد خود یا راه رای دادن خود را افشا نخواهیم کرد. دولت انگلیس به شدت به ترویج حقوق بشر در سراسر جهان مبادرت دارد و ما نگرانی‌های حقوق بشری خود را با مقامات عربستان سعودی مطرح کرده‌ایم.

اما دبیر دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل این سخنان را در اثبات صداقت انگلیسی‌ها ناکافی می‌داند: براساس شواهد، ما شدیداً نگرانیم که انگلیس برای انتخاب زن گریزترین دولت جهان به عنوان یکی از قضات حقوق بشر معامله کرده باشد.

این افشاگری‌ها نگرانی‌هایی درباره هدف کشورهای غربی در رویکردشان در قبال عربستان ایجاد کرده است.

Author

About Author