فاریاب؛ مردمان ملکی در بدل ارتباط شان با حکومت به طالبان باج می‌دهند

طالبان مسلح در ولسوالی گرزیوان فاریاب در برابر مراجعه مردم به حکومت از آنان باج می‌گیرند.

باشنده گان ولسوالی نسبتاً امن گرزیوان ولایت فاریاب از ترس طالبان مسلح از رفتن به ادارات دولتی ابا می‌ورزند و اگر هم نیازی به ادارات دولتی داشته باشند از ترس جان شان به آنجا مراجعه نمی‌کنند.

عبدالصمد گرزیوانی فرمانده پولیس ولسوالی گرزیوان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه می‌گوید، طالبان مسلح برای مردم هشدار داده اند، اگر به ادارات دولتی مراجعه نمایند یا به آن گروه باج بدهند و یا کشته می‌شوند.

فرمانده پولیس گرزیوان می‌گوید، مردم از ترس جان شان حتی بخاطر گرفتن تذکره تابعیت هم نزد آنان مراجعه کرده نمی‌توانند.

به گفته‌ی او طالبان مسلح از منطقه «کته‌کم تا نی‌شر» در مسیر راهی که این ولسوالی را به شهر میمنه وصل می‌کند پایگاه دارند و افرادی را که بشناسند به ادارات دولتی مراجعه کرده است و به افراد آنان باج نپرداخته، مجازات و حتی به قتل می رسانند.

گرزیوانی می‌افزاید، امنیت در اکثر بخش‌های گرزیوان فعلاً قناعت بخش است و اما اگر به زودترین فرصت به چالش موجوده پایان بخشیده نشود، مردم بخاطر حفظ جان شان ناگذیر اند خود به گروه طالبان مسلح “بیعت” نمایند.

بر اساس معلومات وی باشنده‌گان ولسوالی بلچراغ نیز به سرنوشت باشنده‌گان ولسوالی گرزیوان گرفتار استند.

او کمبود تشکیل پولیس ملی را یگانه دلیل بزرگ در راستای مبارزه با طالبان مسلح عنوان می‌کند و می‌افزاید، بیشتر نیروهای مردمی اند که با طالبان می‌جنگند.

این درحالیست که مقام‌ها در قول اردوی ۲۰۹ شاهین مستقر در بلخ از آغاز عملیات زمستانی در ۹ ولایت شمال و شمال‌شرقی افغانستان خبر داده اند.

نصرت الله جمشیدی مسئول مطبوعات قول اردوی ۲۰۹ شاهین می‌گوید، عملیات های بهاری، تابستانی و خزانی پایان یافته و در اول ماه قوس سال جاری عملیات زمستانی بخاطر هدف قرار دادن پایگاه های هراس افگنان آغاز می‌شود.

محراب الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *