غنی: تلاش داریم همزمان چندین بخش زیربنایی را توسعه دهیم

12434590_10207656599629041_443480786_nمحمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشورمان در نشست سرمایه گذاری افغانستان و ترکیه در استانبول سخنرانی کرد و تاکید نمود که تلاش داریم همزمان چندین بخش زیربنایی را در افغانستان توسعه دهیم.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نشست سرمایه گذاری افغانستان و ترکیه به ابتکار وزارت اقتصاد و شورای روابط اقتصاد خارجی ترکیه در استانبول برگزار شد.

رئیس جمهور غنی در این نشست از حمایت ملکی و نظامی ترکیه از افغانستان و تمدید ماموریت آن کشور در چوکات ماموریت حمایت قاطع ناتو، تشکری کرده گفت که مناسبات ما طولانی، عمیق و وسیع است.

وی گفت که موقعیت جغرافیایی، ظرفیت قوای بشری جوان، آب، معادن و زراعت بزرگترین سرمایه های کشور ماست که نیاز به سرمایه گذاری و توجه بیشتر دارد.

رئیس جمهور غنی گفت که افغانستان یک کشور زراعتی است اما در سال های گذشته بخاطر رشد این سکتور توجه صورت نگرفته بود، ما تلاش داریم تا این سکتور را تقویت ببخشیم.

محمد اشرف غنی خاطر نشان کرد که ارزش یک سوم معادن افغانستان تخمین شده و آماده استخراج و سرمایه گذاری می باشد.

رئیس جمهور گفت که بیشتر از شصت در صد جمعیت افغانستان را جوانان تشکیل می دهد و این جوانان می توانند قوه کار را برای کشور خود و سایر کشور های نیازمند فراهم سازند.

آقای غنی افزود که انکشاف زیربنایی کشورما چند جانبه است و تلاش داریم همزمان چندین بخش زیر بنایی را توسعه دهیم.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به ایجاد سهولت ها برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در افغانستان، گفت که در زمینه آوردن اصلاحات بخاطر ایجاد فضای مصئون برای سرمایه گذاری در افغانستان، آماده هر گونه اقدامات هستیم.

وی گفت که تلاش داریم تا افغانستان را دوباره به نقطه اتصال منطقوی مبدل سازیم زیرا ترانزیت و ارایۀ خدمات، منابع بزرگ درآمد برای افغانستان شده می تواند.

رئیس جمهور گفت که صادرات محصولات افغانستان پر منفعت می باشد بخاطریکه شماری از همسایه های ما بر محصولات افغانی تعرفه ندارند و کشور های اروپایی کمترین تعرفه را وضع کرده اند.

رئیس جمهور در اخیر سخنانش ضمن اینکه سرمایه گذاران ترکی را بخاطر سرمایه گذاری بیشتر در افغانستان تشویق کرد، گفت که برای رفع نگرانی احتمالی خطر سرمایه گذاری، با بانک جهانی، بانک انکشاف آسیایی و سایر نهاد های بین المللی کار می کنیم تا برای سرمایه گذارای تضمین ایجاد شود و سرمایه در افغانستان مصئون باشد و سرمایه گذار نیز به خاطر آرام فعالیت نماید.

در این نشست وزیر اقتصاد ترکیه و رئیس شورای روابط اقتصاد خارجی آن کشور تاکید کردند که افغانستان منابع عظیم دارد و ما می خواهیم این منابع را از نگاه اقتصادی گسترش دهیم.

آنان ضمن اینکه سفر رئیس جمهور را به ترکیه در راستای گسترش بیشتر روابط میان دو کشور مهم خوانده، گفتند که ما می خواهیم روابط میان شرکت های خصوصی دو کشور تقویت گردد و آماده سرمایه گذاری در عرصه انرژی، معادن و سایر عرصه ها می باشیم.

آنها خاطر نشان کردند که افغانستان با داشتن منابع عظیم طبیعی و نفوس جوان، ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری دارد و ترکیه آماده است در بخش امنیت، توسعه و ارتقای ظرفیت های بشری به افغانستان کمک نماید.

رئیس جمهور غنی صبح امروز استانبول را به قصد انقره پایتخت ترکیه ترک گفت و قرار است امروز با رجب طیب اردغان رئیس جمهور و احمد داوود اغلو صدراعظم ترکیه دیدار نماید و سه موافقتنامه های همکاری نیز در حضورداشت روسای جمهور دو کشور از سوی مقامات افغانستان و ترکیه به امضا برسد.

 

Author

About Author