غنی: با تامین صلح جلو هرگونه فاجعه را میگیریم

رئیس جمهور با اشاره به پروسه صلح به رهبری افغانها گفت که مردم افغانستان قربانی جنگ بوده و ابتکار صلح نیز باید به دست خودشان باشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی در یک سخنرانی تلویزیونی امروز (۸دلو) تاکید کرد که با آگاهی از نقش فعلی کشورهای منطقه و جهان؛ خطرها و تهدیدات احتمالی که بعد از موافقه صلح متوجه کشور است، به خوبی قابل درک می باشد.

او همچنان افزود: «حاکمیت ملی، وحدت ملی و تمامیت ارضی ارزش های غیر قابل بحث در پروسه صلح است و تعهد ما این است که صلح را تامین میکنیم و جلو هر نوع فاجعه احتمالی را میگیریم.»

از سویی هم وی بیان داشت که مردم افغانستان خواهان برقراری صلح در آینده هستند؛ اما صلح با تدبیر که ارزش ها و منافع ملی کشور را زیر سوال نبرد و برای برقراری آن برنامه های واضح روی دست گرفته شده است.

وی گفت: «برای هیچ افغانی قابل قبول نیست که جوانان شان دوباره خوراک جنگ و واقعات تلخ شود و یک بار دیگر در حالت سرگردانی به سر ببرد، نباید حادثه تلخ دوران داکتر نجیب تکرار شود.»

رئیس جمهور منافع ملی کشور را اصل اساسی عنوان کرد و افزود که روابط ما با شرکای بین المللی نیز به اساس همین اصل استوار می باشد.

در همین حال وی کوشش های امریکا برای صلح افغانستان با طالبان مسلح را بخشی از برنامه های صلح افغانستان عنوان کرده و تصریح نمود که صلح را به زودی و میخواهیم؛ اما با تدبیر.

این در حالی است که گزارش هایی مبنی بر توافق زلمی خلیلزاد با نمایندگان طالبان مسلح بر سر خروج نیرو های امریکایی و تشکیل حکومت موقت در مذاکرات شش روزه دوحه وجود داشت؛ اما بعد از حضور خلیلزاد در کابل، این گفته ها رد شده بیان شد که هیچ بحثی در مورد حکومت موقت در نشست قطر مطرح نشده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *