عوامل خشونت علیه زنان در ننگرهار

مبارزه با خشونت علیه زنان از دیرزمانی در کشور آغاز شد و هزینه‌های گزافی در این بخش در نظر گرفته شده و یا به مصرف رسید؛ اما نتیجه لازم به دنبال نداشت و زنان کشور همچنان با انواع خشونت‌ها روبرواند.

در این اوخر ولایت‌های شرقی کشور از جمله ننگرهار شاهد خشونت علیه زنان بوده و این عامل رو به افزایش است.

یک تعداد باشنده‌گان و زنان ولایت ننگرهار از وضعیت ناگوار زنان ابراز نگرانی کرده و می‌گویند اگر این سلسله به همین شکل ادامه یابد، زنان با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

این باشنده‌گان با اشاره به حوادث اخیر خشونت علیه زنان در ننگرهار که چندی پیش یک خانم از سوی شوهر، برادر شوهر و خسرش مورد خشونت قرار گرفته بود، می‌گویند که این وضعیت باعث نگرانی است و دولت باید برای حل آن اقدام اساسی کند.

رابعه پرهیزگار، یکی از دانشجویان دانشگاه جلال‌آباد به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«در جامعه  ما زنان از هر لحاظ دچار مشکل هستند و اکثریت خانواده‌ها نمی‌خواهند که دختران خود را به مکتب روان کنند.»

به گفته وی، در جامعه ما از دختران حق تعلیم گرفته شده و نمی‌توانند به دلخواه خود ازدواج کنند و اکثر آنها به صورت اجباری ازدواج می‌کنند و بسیاری از این موارد زنده‌گی دختران را نابود می‌کند.

این دختر از ازدواج در خردسالی، بدل و بد دادن و طویانه زیاد گرفتن را از مشکلات عمده دختران افغانستان به ویژه ولایت ننگرهار عنوان می‌کند.

نسیمه یکتن از دختران شهر جلال‌آباد نیز می‌گوید :«اگر سطح تعلیم مردم بالا برود و اگاهی عامه نسبت به حقوق زنان بیشتر شود؛ خشونت علیه زنان کاهش یافته و دیگر مشکلات دختران را نمی‌بینیم.»

در عین حال، مسولین دولتی ننگرهار نیز می‌گویند؛ در منع خشونت علیه زنان تلاش‌های زیادی صورت گرفته و می‌گیرد.

انیسه عمرانی رئیس امور زنان ولایت ننگرهار در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت :«خشونت علیه زنان از مدت‌ها در جامعه وجود دارد؛ اما در حال حاضر ارقامش زیاد شده است.»

به گفته وی، از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا حال، ۳۴ قضیه مختلف خشونت علیه زنان نزد آنها ثبت شده که ۱۰ قضیه خشونت خانواده‌گی، ۶ قضیه طلاق به علت نفقه ندادن، ۶ قضیه آزار و اذیت، ۲ قضیه میراث، ۶ قضیه مفقودی، ۳ قضیه لت و کوب، ۱ قضیه نارضایتی و ۱ قضیه قتل شامل قضیه‌ها است.

بانو عمرانی افزود که تا حال ۱۰ قضیه به خانه امن معرفی شده که ۸ قضیه آن حل و فصل شده و ۳ قضیه به دادستانی محول شده است.

وی عوامل خشونت علیه زنان را عدم آگاهی از اساسات دین اسلام، بی‌سوادی، مشکلات اقتصادی، سنت‌های بی‌‌مورد و آزار و اذیت می‌داند.

رئیس امور زنان ولایت ننگرهار اظهار داشت که در تلاش هستند تا با شماری از اداره‌های همکار، یک‌جا کار کرده و با آگاهی دادن به مردم، میزان خشونت علیه زنان را کاهش دهند.

بانو عمرانی از علمای دین، رسانه‌ها و متنقذین قوم خواست تا در منع خشونت علیه زنان و در بخش آگاهی عامه مسوولیت بیشتر داشته باشند.

با این حال، علمای دین و آگاهان امور می‌گویند؛ اگر در یک جامعه اصول اسلامی، قانون اساسی و حقوق همه اشخاص به ویژه زنان مراعات شود، خشونت علیه زنان کاهش خواهد یافت.

عبدالقیوم ریحان

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *