عملیات نظامی در ایالت راخین میانمار به پایان رسید

دولت میانمار اعلام کرد عملیات نظامی ارتش این کشور در ایالت راخین به پایان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از رویترز، مقامات دولت میانمار اعلام کردند ارتش این کشور عملیات پاکسازی را در ایالت راخین به پایان رسانده است.

در بیانیه مشاور امنیت ملی میانمار در این خصوص آمده است: وضعیت در شمال راخین با‌ثبات شده است. عملیات پاکسازی ارتش متوقف شده است، قوانین منع آمد و شد لغو شده است و تنها پولیس برای حفظ آرامش در این منطقه حضور دارد.

این عملیات ۴ ماهه در منطقه مسلمان‌نشین راخین از سوی سازمان ملل با عباراتی همچون «جنایت علیه بشریت» و «پاکسازی نژادی احتمالی» توصیف شده است.

این عملیات از ۹ اکتبر سال گذشته میلادی و پس از کشته شدن ۹ نیروی پولیس در پست‌های نزدیک به مرز بنگلادش آغاز شد. بنا بر تخمین‌های سازمان ملل، از آن زمان حدود ۶۹ هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش گریخته اند. این خشونت‌ها انتقادها را از آنگ سان سو چی، فرد شماره یک عرصه سیاست در میانمار افزایش داده است. بسیاری بر این باورند که این برنده جایزه صلح نوبل برای کمک به اقلیت مسلمان میانمار، اقداماتی ناکافی انجام داده است.

دولت این کشور تقریباً تمامی اتهامات حقوق بشری – از جمله قتل‌عام و تجاوزهای جنسی گروهی – در راخین بر ضد مسلمانان روهینگیا را رد کرده و عملیات ارتش را، کمپینی قانونی بر ضد شورشیان نامیده است.

ارتش و پولیس میانمار به طور جداگانه تیم‌هایی را برای بررسی اتهامات حقوق بشری سازمان ملل ایجاد کرده اند. دو مقام ارشد سازمان ملل هفته گذشته به رویترز گفته اند احتمالاً بیش از ۱۰۰۰ مسلمان روهینگیا در جریان سرکوب ارتش میانمار جان خود را از دست داده اند. این در حالی است که فرماندهان ارتش میانمار مدعی شده اند کمتر از ۱۰۰ نفر در جریان این عملیات جان باخته اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *