عملکردهای جانبدارانه‌ کمیسیون انتخابات به نفع یک تیم خاص متوقف شود

معترضان در شهر مزارشریف ضمن اینکه بر باطل شدن نزدیک به ۳۰۰هزار رای بدون بایومتریک شدند؛ تاکید کردند که عملکردهای جانبه دارانه‌ کمیسیون انتخابات به نفع یک تیم خاص باید متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، صدها تن از هواداران دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» با حضور حاجی محمد محقق، رهبر وحدت اسلامی مردم افغانستان صبح امروز (۲۳قوس) در مرکز شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، مظاهره مسالمت آمیز کردند.

این معترضین با صدور قطعنامه ای، خواهان باطل اعلام شدن آرای نزدیک به ۳۰۰هزار رای بدون بایومتریک شدند.

متن قطعنامه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قطعنامه معترضان در ولایت بلخ در برابر تقلبات انتخاباتی

انتخابات به عنوان یک مسله ملی در هر کشور برگزار میشود که با حضور گسترده‌ مردم شکل میگیرد. تیم ثبات و همگرایی به عنوان یک تیم ملی و مردمی نقش تعیین کننده را در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ داشت و منحیث تیم پیشتاز سهم خویش را ادا کرد. این تیم با تطبیق تمامی مواد و طرزالعمل های کمیسیون انتخابات مردم و هواداران خویش را در این روند تشویق و ترغیب کرد تا این روند، همه شمول برگزار شود.

این تیم از هرگونه تلاش برای برگزاری یک انتخابات شفاف دریغ نکرد و اکنون نیز برای تامین شفافیت در این روند تلاش می نماید.

همانگونه که همه‌ مردم افغانستان آگاهی دارند، نزدیک به یک ماه می‌ شود که اعتراضات گسترده‌ مدنی بر علیه تقلب و تقلب کاران در سراسر کشور جریان دارد و مردم برای تحقق خواست ‌های شان در جاده ها آمده اند تا اینکه شفافیت در روند انتخابات حفظ و آرای تقلبی نیز از آن تفکیک گردد.

معترضان در ولایت بلخ همصدایی شان را با معترضان در دیگر ولایات و ولایاتی که درب های کمیسیون انتخابات را بسته اند، اعلام نموده، خواست‌ های خویش را طی چند ماده‌ ابراز میدارد.

۱- ما خواهان جداسازی آرای تقلبی از آرای پاک، ابطال آرای غیر بایومتریک، آرای تکراری، آرای خارج زمان و آرای مشکوک که شامل ۳۰۰ هزار رای می شود، در نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوی مطابق طرزالعمل کمیسیون انتخابات هستیم.

۲ـ ما انتظار داریم که هرچه عاجل عملکردهای جانبه دارانه‌ کمیسیون انتخابات به نفع یک تیم خاص توقف گردد.

۳- مردم افغانستان این ‌بار اجازه نخواهند داد دولت برخاسته ‌از تقلب برسرنوشت‌ شان حاکم گردد و چراغ انتخابات و مردم ‌سالاری را برای همیشه در سرزمین ما خاموش گرداند. تیم تقلب، کمیسیون انتخابات و جامعۀ بین ‌المللی نباید صدای حق‌ طلبانۀ ملت افغانستان را دستکم بگیرند. به مردم افغانستان اطمینان می ‌دهیم که تا با تمام توان از آراء و حقوق آنان دفاع خواهیم کرد و به مشارکت در نظام آلوده با جعل‌ و تزویر روی نخواهیم آورد.

۴- کمیسیون انتخابات به خواست های معترضان در خیمه ها از تحصن در تمامی ولایات کشور توجه جدی داشته باشد.

۵- جامعه جهانی بی طرفی شان را در مسئله‌ انتخابات حفظ و نظارت جدی نماید.

۶- عاملان تقلب و تخطی در انتخابات از سوی نهادهای عدلی و قضایی به صورت قانونی مورد پیگرد قرار گرفته محاکمه شوند.

۷- هر چه عاجل بطلان آراى خارج وقت، تکرارى و بدون بایومتریک که از سوى تیم ثبات و همگرایى و سایر تکت هاى انتخاباتى مشخص شده اعلام و نتایج آرای شفاف و بایومتریک شده را با مردم افغانستان شریک بسازد و سران کمیسیون های انتخابات در روندهای انتخابات بی طرفی شان را حفظ کنند.

۸ – تمامی مواد و طرزالعمل های انتخابات از سوی رهبری کمیسیون انتخابات تطبیق و عملی گردد.

۹ – اگر کمیسیون انتخابات و نهادهای ذیدخل، به خواست‌ ها و مطالبات مشروع و قانونی تیم ثبات و همگرایی و مردم افغانستان پاسخ ندهند، ما از تمام گزینه ‌های مشروع، صلح ‌آمیز و مردمی برای به کرسی نشاندن رأی و ارادۀ واقعی مردم کار خواهیم گرفت و بساط تقلب‌ کاران را جمع خواهیم کرد.

۱۰ـ از حضور آگاهانه و شجاعانه‌ خودجوش مردم در ولایت‌ های مختلف در مقابل دروازه‌ کمیسیون مستقل انتخابات و جلوگیری از روند غیرقانونی بازشماری آراء تا مشخص شدن سرنوشت آرای تقلبی و مشکوک حمایت و پشتیبانی می‌ کنیم.

اعتراض کننده گان در بلخ که شامل احزاب و جریان های سیاسی و همچنان تکت هاى انتخابات ریاست جمهوری اند، با تاکید بر تحقق خواست های معترضان در سراسر کشور هشدار میدهد که اگر کمیسیون های انتخاباتی و جامعه‌ جهانی به خواست های مشروع و قانونی شان پاسخ مثبت ندهند، این معترضان برای دفاع از آرای پاک خویش به اعتراضات خویش ادامه داده و از هر گزینه برای تطبیق قانون و عدالت استفاده خواهند کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *