علی احمد جلالی وزیر پیشین داخله از استقلال کشور می گوید

علی احمد جلالی وزیر پشین وزارت داخله در نود و چهارمین سالروز استرداد استقلال کشورگفت افغانستان خود را از چنگ استعمار چون انگلیس رهانید ولی حالا در دام چندین ابر قدرت دست و پا می‌زند.

طی مراسمی که به مناسبت نود و چهارمین سالگرد استقلال افغانستان در تالار وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار شده بود علی احمد جلالی وزیراسبق وزارت داخله‌ای کشور با انتقاد از روند موجود گفت: که افغانها در طول تاریخ، مشکلات زیادی را متحمل شده و امپراطوری های بزرگ جهان را شکست داده  و پیروز شده است.

او گفت: افغانسان سیاست را بخاطرى باخته است  که بعضی رهبران، بعد از جنگ برای نگهداری زعامت و منافع شخصی اقوام افغانستان را به جان هم انداخته تا بلکه چند صباحی بیشتر در راس قدرت باشند.

جلالی افزود که مردم افغانستان پیروی را با قربانی‌های بیشمار و با وحدت ملی به دست آورده اند ولی جنگ‌های داخلی افغانستان بر اساس منافع شخصی صورت گرفته است و به همین دلیل هم زحمات گذشتگان را به هدر داده و جنگ و جهاد نتیجه‌ای خوبی درپی نداشته است.

صلح در بین خودماست

علی احمد جلالی یاد آور شد که افغان‌ها نباید از سال ۲۰۱۴ بترسند بلکه تلاش کنند زمینه‌ای شرکت گسترده در انتخابات را فراهم نموده و در انتخابات در پیش رو شرکت نمایند و زعیم آینده‌ای شان را خود تعیین نمایند.

وی خاطر نشان ساخت که صلح در بین خودماست و این درصورتی به دست خواهد آمد که یک دولت مشروع داشته باشیم و از دولت مشروع خواسته شود که صلح این در دور افتاده‌ای افغان ها را باز گرداند زیرا کسانی دیگر صلح را به مرد افغانستان هدیه نخواهد کرد.

وی از رهبران سیاسی خواست که برای نگهداری قدرت تلاش نکنند تا کشور، از مشکلات نجات یابد.

وی در جلسۀ امروزی نگفت که خود را به ریاست جمهوری کاندید میکند یانه؛ اما سال گذشته در مصاحبه با رسانه ها گفته بود که حامیانش از وی خواسته اند تا در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری خود را کاندید کند.

در جلسۀ امروزی، هندیه دختر غازی امان الله خان نیز شرکت کرده بود.

هندیه افزود که امان الله خان، مردم را به تعلیم تشویق میکرد و به این فکر بود که ملت بیسواد، نمیتواند آزادی خود را به دست بیاورد و یا آنرا نگهدارد.

وی گفت که افغانستان در زمان حکومت امان الله خان در بخش های سیاسی، فرهنگی و دیگر بخش ها انکشاف چشمگیری یافت و برای اولین بار درافغانستان لیسۀ دخترانه، شفاخانه ها برای زنان و قانون اساسی تدوین شد.

انارکلی هنریار عضو مشرانوجرگه، در جلسۀ یاد شده گفت که افغانستان دستاوردهای بسیاری داشت؛ اما جنگ های گذشتۀ داخلی، تمامی این دستاوردها را با خاک یکسان کرده است.

وی گفت: “ما در تمامی بخش ها پیشرفت کرده بودیم؛ اما جنگ ها همه چیز را از ما گرفت.

گفتنی است که نود و چهار سال پیش افغانستان  در ۲۸ اسد سال ۱۲۹۸ هجری شمسی، استقلال خود را  از استعمار انگلیس و آزادی خود را جشن گرفت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *