عطا محمد نور: پائین کردن تصویر جنرال دوستم کار اوباشان بوده است

12380216_1040868195971477_313392935_nهمزمان با فرا رسیدن میله گل سرخ و جشن سال نو ۱۳۹۵  در شهر مزار شریف ولایت بلخ، یکی از تصاویر مربوط جنرال «عبدالرشید دوستم» معاون اول ریاست جمهوری افغانستان توسط افراد و اشخاص پائین آورده شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به دنبال پائین آوردن تصاویر معاون ریاست جمهوری و رهبر حزب جنبش در اول شب سال نو، شماری از طرفداران جنبش ملی در یک اقدام خود سرانه به فحش و ناسزا مقامات حکومتی بلخ را در این باره دخیل دانستند.

با این حال استرجنرال «عطا محمد نور» والی بلخ با انتشار بیانیه فوری اعلام کرد که باور من اینست که پاره کردن یا برداشتن یکی از تصاویر جنرال صاحب دوستم، کار اوباش ها و مخلان امنیت است.

آقای نور در این بیانیه اش تاکید کرده است که به هیچ صورت به کسی اجازه نمیدهد که به بهانه پاره شدن یک تصویر، امنیت و آرامش شهر را به هم بزنند و یا هم به نشانی ما و مردم ما دشنام بدهند.

براساس گزارشها دو تصویر جنرال دوستم در شب اول سال نو، از چوک هاى «کامگار و برکت» شهر مزار شریف، پائین کرده شده است.

دشمنان با پاره کردن تصاویر و یا برداشتن آن از سطح شهر و یک مکان دیگر نمیتواند که آن صمیمیت و محبت که میان اعضا و سران جنبش ملی و حزب جمعیت اسلامی افغانستان از دیر زمانی وجود داشته است، فاصله ایجاد نمایند.

در همین حال والی بلخ گفته است که ما با تمام توان تلاش کردیم که در یک فضای آرام و مطمین مراسم نوروز و آغاز سال نو خورشیدی، برگزار گردد و لبخندی بر لبان مردم ما بشگفد و تلاش کردیم که شهر و فضای آن آرام و قانونمند باشد، اما شماری کوشیدند و تلاش می کنند تا این دست آورد بزرگ ما را به بهانه هایی دستخوش آشوب نمایند و دست آورد های بلخ را به سخره بگیرند.

آقای عطا در ادامه بیانیه اش افزود که برداشتن یکی از تصاویر محترم جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری در یکی از چهار راه های شهر مزار شریف توسط افراد اخلال گر، سبب شده است که جمعی از افراد و اشخاص به نشانی رهبری ولایت بلخ و مردم این ولایت، فحش و ناسزا بگویند.

او گفت: باور دارم که این کار به هیچ صورت با آگاهی و هدایت رهبری این حزب صورت نمیگیرد، اما رهبری حزب مکلف است که جلو چنین خودسری ها و ایجاد درز و اختلاف را بگیرد.

عطا محمد نور خاطرنشان کرد که هم اکنون بلخ به عنوان نمادی از زندگی همدلی و مسالمت آمیز شناخته می شود، در اینجا به علاوه حزب جنبش ملی، ده ها جریان سیاسی و مدنی دیگر فعالیت دارند، ده ها تصاویر رهبر حزب جنبش ملی در گوشه و کنار این شهر حتا در مسیر رفت و آمد و نزدیکی دفتر و منزل اینجانب، وجود دارد.

آقای نور، به اطلاع افراد و دسته هایی که قصد برهم زدن نظم شهر مزار شریف دارند هشدار داده که  آشوب و بی نظمی خلق نکنند، شهر آرام و آرامش مردم ما را برهم نزنید، ذهنیت ها و خاطره های تلخ سال های ۱۳۷۲ و ۱۳۸۲ را دوباره زنده نکنند و در صورت عدم توجه به این مسایل، با آنکه ما به فرهنگ تسامح و تساهل باورمند و پابندیم، مجبوریم به عمل بالمثل، مبادرت ورزیم.

با این حال مقامات دولتی بلخ تاکید کرده اند در خصوص برداشتن تصاویر جنرال دوستم هیچ دخالت نداشته اند و  وقتیکه والى بلخ از این رویداد اطلاع یافته با ابراز تاسف دستور داده است که تصاویر را دوباره نصب نمایند.

به گفته آنان تصاویر معاون اول رییس جمهور، دوباره با احترام کامل نصب شده است.

Author

About Author