عطا محمد نور اگر از بلخ کنار زده شود…

عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجراییه حزب جمعیت اسلامی افغانستان سال‌هاست که والی بلخ است و این ولایت بیشتر به مرکز تجمع یک بخش قدرت جبهه شمال تبدیل شده است و عطا ظاهرن بر بلخ حکمرانی می‌کند در واقع نصف بیشتر از ولایت‌های سمت شمال ازش حساب می‌برند.

در انتخابات سال ۲۰۰۹ استاد عطا داکتر عبدالله را حمایت کرد و رییس جمهور پشین حامد کرزی او را می‌خواست که برکنار کند اما با حمایت مارشال فهیم نتوانست این کار را کند و همان جمله معروف مارشال فهیم باعث شد که ۵ سال دیگر والی باشد؛ مارشال برایش گفته بود « تا من زنده باشم گرد را نمی‌گذارم گرد بر کاکلت ات بشیند.» و همین شد و بعد از دوره حامد کزری هم استاد عطا از داکتر عبدالله حمایت کرد و لقب امپراتور شمال را گرفت و در زمان کمپاین‌های انتخاباتی از داکتر عبدالله حمایت کرد و رییس جمهور غنی که در آنزمان گفته بود که به جزیره‌های قدرت در افغانستان خاتمه میدهد.

حال با گذشت سه سال آهسته‌، آهسته همه چیز به وفق مراد رییس جمهور غنی پیش می‌رود، جنرال دوستم را ظاهرن به ترکیه تبعید کرده است و بالای استاد عطا فشار آورده است که از ولایت بلخ استعفا بدهد و اگر استاد عطا از ولایت بلخ استعفا بدهد شمال برای کدام گروه میدان تاخت تاز خواهد شد؟ آیا داعش با بلخ پیشروی خواهد کرد؟ آیا سناریوی که بالای جوزجان، فاریاب و سرپل عملی شده است بالای ولایت‌های دیگر هم عملی خواهد شد؟

پرسش‌ها خیلی زیاد است اما پاسخ یکی است و ان هم این که عطا اگر از بلخ کنار برود ناامنی در شمال بیشتر خواهد شد و این ناامنی سبب خواهد شد که شمال افغانستان به منطقه امن برای تروریست‌ها مبدل خواهد شد.

در نبود عطا و دوستم شمال دچار یک افت شدید خواهد شد و این را همه کسانی که در رده اول حکومت استند می‌دانند اما چرا به این کار دست می‌زنند پرسشی است بی پاسخ؛ شمال که در این روزها به سوی ناامنی روان است و داعش در ولسوالی‌های درزاب و قوش تیپه سنگر‌های مستحکم ساخته اند بعید نیست که با کنار زدن استاد عطا از بلخ این گروه تروریستی چمتال و دیگر ولسوالی‌های بلخ  را تسخیر نکنند.

بحث دیگر این است که اگر استاد عطا از بلخ کنار زده شود داکتر عبدالله در این کجای این حکومت قرار دارد و ۵۰ درصد قدرت که ازش حرف می‌زند در کجا مصرف شده است؟ اگر عبدالله نتواند از بزرگ‌ترین حمایت کننده تیم اصلاحات و همگرایی حمایت کند در انتخابات آینده به کدام جبهه خواهد رفت؟

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *