عطا به دنبال قباله افغانستان!

خبرگزاری خاورمیانه

عطامحمد نور، رئیس اجرائیه حزب جمعیت و سرپرست ولایت بلخ بعد از آنکه روابطش با داکتر عبدالله، رئیس اجرائیه تیره تر شد، به سمت رئیس جمهور به عنوان مخالف مبارزات انتخاباتی تمایل پیدا کرد.

او پیش از این یکبار به صورت رسمی با رئیس جمهور مذاکره کرد و در مورد خواسته هایش با محمد اشرف غنی، صحبت کرد و اظهار داشت که داکتر عبدالله نتوانسته جایگاه حزب جمعیت و حامیان خود را برآورده کند.

استاد عطا گفته بود که به توانایی تصمیم گیری سیاسی عبدالله باور نداشته و به همین خاطر، خودش با رئیس جمهور وارد مذاکره شده است.

مذاکرات عطا و غنی در حالی صورت می گیرد که در ابتدای حکومت وحدت ملی، رابطه این دو چندان مناسب نبوده و به همین دلیل، استاد عطا تا حال نیز به عنوان سرپرست ولایت بلخ باقی مانده است.

هرچند در بحث سیاست، هرگونه تغییر نگرش و تغییر و افکار می تواند در نزد سیاسیون به وجود آید و رئیس جمهور غنی و عطامحمد نور نیز از این امر مستثنی نیستند؛ اما نحوه آغاز مذاکرات که با واکنش شماری از سران حزب جمعیت نیز همراه بود، خود سوال برانگیز بود.

عطامحمد نور که از مدت ها به این سو فرد شماره اول سمت شمال و ولایت بلخ است، گفته بود که امتیازاتی به وی پیشنهاد شده است که او از گرفتن آن سرباز زده است؛ اما به تازه گی، امتیازهای عنوان شده از وی به مثابه «قباله» افغانستان است.

آقای نور در گفتگو با خبرگزاری رویتر گفته است که تنها به دنبال امتیازطلبی برای حزب جمعیت است و می خواهد این حزب در جایگاه واقعی خود حضور داشته باشد.

منابع موثق و نزدیک به عطا محمد گفته اند که وی بعد از آنکه برای بار دوم بعد از آغاز گفتگوها به کابل آمده است، خواهان ۳۰ سفارت، ۳۰ معبنیت، ۱۵ سناتور انتصابی و نیمی از کنسولگری ‌های افغانستان در سطح جهان شده است.

این منابع می گویند که آقای نور این امتیازات را برای اعضای حزب جمعیت می خواهد و خودش نیازی به کرسی و مقام ندارد.

رئیس اجرائیه حزب جمعیت در حالی به چانه زنی های امتیازطلب برای حزبش مبارزه می کند که عملا داکتر عبدالله عبدالله، صلاح الدین ربانی و احمدضیا مسعود به عنوان عناصر مهم حزب جمعیت در بدنه حکومت حضور دارند.

شاید این حضور به دلیل تمرکز قدرت، کمرنگ باشد؛ موضوعی که این سه و دیگر اعضای حکومت بارها از رویکرد ارگ نشینان در مورد تمرکز قدرت، انتقاد کرده بودند؛ اما با حضور این سه تن، مذاکره از سوی فرد چهارمی که خودش به عنوان سرپرست یک ولایت حضور دارد، می تواند گمانه زنی هایی به دنبال داشته باشد.

یکی از این گمانه زنی ها، عدم اعتماد بین سران حزب جمعیت و یا هم کمتر شدن قدرت عناصر حکومتی آن، دیگر این که حضور فرد خارج از بدنه اصلی حکومت می تواند جمعیت را چند پارچه بسازد و قدرت آن را تضعیف کند.

اما به هر صورت، این امتیازطلبی ها و پیشنهادات تازه رئیس اجرائیه حزب جمعیت، قباله ای خواهد بود که موجودیت این حزب را بیش از پیش تقویت بخشیده و مستحکم می سازد و شاید دیگر کسی نتواند به راحتی به دنبال محو آن باشد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *