عساکرامریکایی به حضورشان در افغانستان ادامه می دهند

جنرال مارتین دیمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده که هم اکنون در کابل بسر میبرد گفته است اگر توافقنامه امنیتی با دولت افغانستان امضا نشود، بازهم عساکر امریکایی در این کشور به حضور خود ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا روز دوشنبه به منظور اشتراک در مراسم تبدیلی فرمانده عمومی قوای ناتو در افغانستان، وارد کابل شد.

قرار است جوزیف دانفورد فرماندهی عمومی قوای ناتو در افغانستان، جایش را به جنرال جان کیمپبل بدهد.

آقای دیمسپی می گوید اگر نزاع انتخابات افغانستان به درازا بکشد و توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا نشود، وزارت دفاع امریکا برنامه ای  روی دست دارد که طبق آن عساکر امریکایی می توانند پس از پایان سال جاری برای یک مدت در افغانستان باقی بمانند.

جنرال مارتین دیمپسی گفت، اگر توافقنامه امنیتی امضا نشود و ضرورت خروج عساکر امریکایی از افغانستان دیده شد واشنگتن می تواند در ظرف چهار ماه تمام عساکر و تجهیزات خود را از افغانستان خارج سازد.

این در حالیست که همزمان با ادامه نزاع انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، شورشیان طالب در این اواخر حملات گروهی خود را افزایش داده اند.

ایم مقام بلند پایه امریکایی در مورد پروسه انتقال قدرت در افغانستان نگرانی کرده و گفته است برنده انتخابات بلاخره اعلام خواهد شد ولی بازنده هم با کسب حمایت یک بخش از جامعه نقش مهم در این مسیر داشته است بنا براین مهم اینست که یک راه حل جستجو شود تا نامزد بازنده را نیز در برگیرد و در آن غالب و مغلوب بیشتر مطرح نه بلکه توافق یک نوع مشارکت قدرت باشد.

رییس جمهور امریکا دستور داده است که در صورت امضای توافقنامه امنیتی در حدود ده هزار عسکر امریکایی پس از پایان سال جاری در افغانستان باقی می مانند که شمار آنها تا پایان سال ۲۰۱۵ به ۵ هزار عسکر کاهش خواهد یافت.

امریکا پس از سال ۲۰۱۶ برای دفتر امنیتی خود تنها حدود هزار عسکر در افغانستان خواهد داشت.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *