عربستان سعودی ۱۷ میلیارد دالر به کمپین انتخاباتی اردوغان خواهد بخشید

1425325332به گزارش سایت اطلاعاتی دبکا—نزدیک به منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی— عربستان سعودی به مقامات ارشد ترکیه قول ۱۷ میلیارد دالر برای هزینه در کمپین حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی ترکیه را داده است.انتخابات زودهنگام مجلس ترکیه قرار است در اوائل ماه نوامبر میلادی برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حزب عدالت و توسعه طی چند سال گذشته بین طبقه متوسط ترکیه نفوذ و محبوبیت فراوانی داشت اما اقبال این حزب پس از آغاز شورش تروریست های القاعده و دیگر گروه های تکفیری در سوریه رو به افول نهاده است. به نظر بسیاری از تحلیلگران سیاسی منطقه، سیاست های رجب طیب اردوغان در حمایت از گروهای رادیکال معارض در سوریه ، ترکیه را در معرض بازگشت کابوس جنگ داخلی با حزب گارگران کردستان (پ.ک.ک) قرار داده است.

به نقل از منابع مطلق سایت دبکا، سفیر عربستان سعودی در ترکیه عادل سراج الدین با نخست وزیر ترکیه آقای داوداوغلو دیدار کرده است که طی این نشست پشت پرده ، سفیرعربستان قول مساعد ریاض برای اعطای کمک بلاعوض ۱۷ میلیادر دلاری به کمپین انتخاباتی حزب عدالت و توسعه را داده است و اعلام کرده است که حکومت عربستان سعودی از تلاش های حکومت اردوغان برای به انقیاد درآوردن سیستم قضایی ترکیه حمایت کامل خواهد نمود.

دکتر فواز جرجیس ، استاد سیاست خاور نزدیک و روابط بین الملل در دانشکده اقتصاد لندن بر این باور است که سران ریاض به دنبال یک اتحاد کوتاه مدت با رقیب و دشمن دیرینه خود –رجب طیب اردوغان– هستند تا توازن قوا را در خاورمیانه تغییر داده و بتوانند ورود فدارسیون روسیه در عرصه تخولات نظامی در سوریه را خنثی نمایند.

پرزیدنت اردوغان خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودرسگردید بعد از اینکه حزب وی اکثریت کرسی های پارلمان را از دست داد و نتواست یک حکومت ائتلافی با مشارکت احزاب اوپسیزیسیون تشکیل دهد.

طبق نظرسنجی های اخیر میزان محبوبیت رئیس جمهور ترکیه به شدت افت کرده است و به عدد ۱۷.۴% رسیده است که طی چند سال گذشته بی سابقه می باشد.

کارشناسان امور ترکیه کاهش محبوبیت حزب عدالت و توسعه را مربوط به افزایش سرسام اور تورم و آغاز موج حملات تروریستی می دانند که خونبارترین آن بمبگذاری در استگاه قطار آنکار بود که طی آن دهها نفر کشته و زخمی شدند.

Author

About Author