عربستان دیگر هیچ متحدی در یمن ندارد

دکتر سالم حمید تحلیل‌گر اماراتی طی مقاله‌ای در روزنامه الاتحاد در تحلیل آخرین وضعیت حزب اصلاح و اخوانی‌های یمن ناخواسته سلسله

دکتر سالم حمید تحلیل‌گر اماراتی طی مقاله‌ای در روزنامه الاتحاد در تحلیل آخرین وضعیت حزب اصلاح و اخوانی‌های یمن ناخواسته سلسله پیروزی‌های انصارالله را به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وی در این مقاله می‌گوید: “حزب تجمع اصلاح (اخوان یمن) قبل از جنگ نفوذ خود را در یمن از دست داده و تمام ساختار قیبله‌ایی که با استفاده از شیوخ آل‌احمر در قیبله حاشد و… ایجاد کرده بود از هم پاشید. تشکیلات نظامی این جریان با فرماندهی سرلشکر علی‌محسن نیز نابود شد.

سازمان اعتقادی تندرو سلفی این جریان در حزب اصلاح که مسئولیت آن بعهده عبدالحمید الزندانی بود، با تعطیلی «دانشگاه ایمان» و دیگر موسسات آموزشی وابسته که تفکر اخوانی افراطی نزدیک به القاعده را ترویج می‌کرد نیز بشدت تضعیف شد. چند هفته قبل تعدادی از رهبران اخوان توسط انصارالله دستگیر شدند.

قطر یکی از حامیان اصلی اخوان در یمن بوده و کانال‌های ماهواره‌ای اخوانی‌های یمن مانند «یمن‌سباب»، «سهیل»، «بلقیس» را تحت حمایت شبکه الجزیره قرار داده بود. تمام سرمایه گذاری‌هایش با شکست مواجه شده است.

بی‌مهری عربستان به السیسی و نزدیک شدن دیدگاه عربستان ترکیه و قطر در حمایت از گروه اخوان در مصر و یمن نویدبخش اراده این سه کشور برای احیاء اخوان در منطقه است ولی برای اینکار دیر شده و نتیجه‌ای نخواهد داشت.

عربستان دیگر در یمن متحدی نداشته برای رهایی از این خبر مرگ‌آور و چاره‌ای ندارد جز اینکه مدل عراق را تکرار کرده و داعشی جدید با سربازان اجاره‌ای در یمن ایجاد کند.”

Author

About Author