عدم توجه دولت به وضعیت تخار؛ تشکیلات نظامی جوابگو نیست

باشندگان ولایت تخار از افزایش نا امنی و تهدیدات بلند امنیتی در این ولایت نگرانی می­ کنند و می ­گویند، در روزهای اخیر گروه طالبان بر بخش هایی از شهر تالقان و ولسوالی بهارک هجوم آورده و برخی از روستاهای آن را تصرف کرده اند.

حملات طالبان ضمن نگرانی باشنده گان ولایت تخار، از کمبود تشکیلات لازم نظامی و عدم مسوولیت پذیری مقام های امنیتی نیز حکایت دارد.

عبدالعظیم باشنده ولسوالی بهارک به خبرگزاری خاورمیانه میگوید، یک هفته پس از گذشت عید رمضان گروه طالبان بالای این ولسوالی هجوم آورده و در نتیجه درگیری ها میان طالبان و نیروهای دولتی، افراد ملکی نیز کشته و زخمی شدند.

وی می گوید «اگر برای بهبود وضعیت این ولسوالی رسیده گی نشود، شاید وضعیت بدتر از این نیز شود، مقام های امنیتی مسوولیت پذیر نیستند و امکانات نظامی هم کم است».

شمار دیگری از باشنده گان شهر تالقان، مرکز ولایت تخار و ولسوالی بهارک نیز بر عدم جدیت مقام های امنیتی این ولایت برای رویارویی جدی با طالبان شکایت دارند.

در عین حال اعضای شورای ولایتی تخار شکننده بودن وضعیت امنیتی شهر تالقان را تائید میکنند.

اعظم افضلی منشی شورای ولایتی تخار به خبرگزاری خاورمیانه میگوید که منطقه «قول برس» و «قره هندو» از بخش های نزدیک شهر تالقان استند که  در روزهای اخیر دامنگیر ناامنی های شدید شده است.

وی دلیل شدت نبردها را کم بودن تشکیل پولیس و اردوی ملی که از سال ۱۳۸۰ است، میداند، تشکیلی که به باور وی در حال حاضر برای تامین امنیت ولایت تخار بسنده نمیباشد.

افضلی با بیان اینکه دولت در رابطه به تخار کوتاهی میکند، افزود «در نبردهای ۲۵ روز اخیر، حدود ۶هزار خانواده از خانه های شان بیجا شدند که تا اکنون امدادرسانی به آنان صورت نگرفته است که این خانواده ها در حال حاضر در وضعیت بدی بسر میبرند».

منشی شورای ولایتی تخار اظهار داشت که در بین ارگان های دولتی و امنیتی این ولایت خلا موجود است و دشمن از همین خلا استفاده کرده و از ولایت های کندز، تخار و بدخشان بالای ولسوالی بهارک هجوم آورد.

در همین حال جواد هجری سخنگوی والی تخار از وارد شدن تلفات سنگین به جنگجویان طالب خبر داده، میگوید در جریان نبردهای اخیر؛ ۶۷ طالب کشته و بیش از ۵۰ تن دیگر زخم برداشته است.

وی می افزاید که هم اکنون عملیات پاکسازی ادامه دارد و طالبان در این ولایت سرکوب شدند و نیروهای امنیتی ساحات از دست رفته را دوباره تصرف نمودند.

اما شهروندان تخار از پا بر جا بودن تهدیدات امنیتی در اطراف شهر تالقان و ولسوالی بهارک سخن میزنند.

گفته میشود که در روزهای اخیر گروه طالبان حملات شان را بار دیگر بالای بندر «آی خانم» آغاز کردند و راه اکمالاتی آنرا بسته اند.

ولسوالی های ماورای کوکچه همچون دشت قلعه، ینگی قلعه، خواجه غار، خواجه بهاؤالدین و درقد همچنان شاهد حضور گسترده طالبان اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *