عبدالله عبدالله: کمک های جامعه جهانی دلگرم کننده است

داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی جمهوری اسلامی افغانستان در مراسم اختتامیه نشست بین المللی بروکسل در بلجیم گفت: کمک های نقدی جامعه جهانی به دولت افغانستان دلگرم کننده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مقامات کشورهای شرکت کننده در نشست بروکسل وعده کمک ۱۵ میلیارد دالری را طی چهار سال آینده برای بازسازی افغانستان داده اند.

نشست بروکسل برای افغانستان تحت عنوان «مشارکت برای آبادانی و صلح» روز چهار شنبه با حضور نمایندگان ۷۰ کشور و ۲۰ سازمان و نهاد بین المللی در کشور بلجیم برگزار شد.

در این نشست سران کشورهای کمک کننده به افغانستان، رئیس جمهور، رئیس اجرایی و وزیر امور خارجه افغانستان سخنرانی کردند.

آقای عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در اختتامیه این نشست از تعهد جامعه جهانی در قبال کشور استقبال کرد.

آقای عبدالله گفت تعهداتی که طی چند ساعت گذشته حاصل شده، بسیار موثر و دلگرم‌کننده است و این تعهدات پیام شفاف امید و حمایت را به مردم افغانستان آن هم در زمانی می‌دهد که کشور با تهدیدات امنیتی، مشکلات اقتصادی، چالش‌های سیاسی و منطقه‌ای رو‌به‌رو است.

براساس گزارش ها آلمان قرار است در چهارسال آینده ۱.۷ میلیارد دالر به افغانستان کمک کند. این کشور کمک‌های خود را به مبارزه با فساد و برگرداندن مهاجران مشروط کرده است.

همچنین بریتانیا هم در هفته گذشته کمک یک میلیارد دالری خود را به افغانستان اعلام کرده بود و هند هم اعلام کرد که در چهار سال آینده ۱ میلیارد دالر به افغانستان کمک خواهد کرد.

پاکستان به ارائه ۵۰۰ میلیون دالر کمک مالی همراه با در اختیار گذاشتن سه هزار بورسیه تحصیلی در جریان چهار سال آینده متعهد شده است.

کشور جاپان ۵۰۰ میلیون دالر کمک به پناهندگان و بیجاشدگان داخلی در کنار نزدیک به ۴۰۰ میلیون دالر دیگر برای توسعه در افغانستان تعهد کرده است و ترکیه نیز وعده سپرده است که تا سال ۲۰۲۰ به افغانستان ۶۰۰ میلیون دالر کمک می کند.

براساس این گزارش عربستان سعودی ۱۰۰ میلیون دالر وعده شده  و کشور نروژ نیز سالانه ۸۷ میلیون دالر به دولت افغانستان کمک خواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *