ظریف در کابل خواستار مبارزه مشترک با هراس افگنی شد

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در دیدار با دکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه دولت افغانستان در کابل گروه ترورستی “داعش” را تهدید مشترک افغانستان و ایران دانست و خواستار مبارزه مشترک با هراس افگنی شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر امورخارجه ایران صبح روز سه شنبه در راس یک هیات عالی رتبه دولتی عازم کابل پایتخت افغانستان شد.

آقای ظریف در دیدار با رییس اجرائیه دولت افغانستان، افراط گرایی و خشونت٬ به ویژه داعش را، تهدید مشترک برای افغانستان و ایران دانست و خواستار تحکیم و گسترش همکاری ها میان دو کشور در بخش های مبارزه با هراس افگنی و مواد مخدر شد.

وی افزود: شبکه های هراس افگنی در قاچاق مواد مخدر دخیل هستند و بر همین مبنا خواستار همکاری های منطقوی و بین المللی برای مبارزه در برابر این تهدید هستیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در دوران جهاد و مقاومت در کنار مردم افغانستان قرار داشت اکنون نیز به همکاری هایش با دولت و مردم افغانستان ادامه می دهد.

او ضمن حمایت از تامین ثبات و صلح در افغانستان اعلام نمود که صلح و ثبات افغانستان در حقیقت صلح و ثبات ایران است و خرسندیم تمام مردم افغانستان خویش را در حکومت وحدت ملی می بینند و این میزان همبستگی و وحدت مردم را نشان می دهد.

آقای ظریف با اشاره به قانونمند سازی حضور مهاجرین افغان مقیم ایران ابراز امیدواری کرد که پس از سفر رییس جمهور و رییس اجرائیه افغانستان به جمهوری اسلامی ایران مشکل حضور مهاجرین افغان در آن کشور در درازمدت حل گردد.

همچنین عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت، خواستار باز بودن مرز میان دو کشور٬ استفاده و دسترسی به بندرهای ایران٬‌ وصل شدن به شبکه راه آهن این کشور و توافق روی میکانیزم دراز مدت برای رسیدگی در مشکلات مهاجرین شد.

رییس اجراییه، از نقش کشورهای همسایه و منطقه در باره مذاکرات با مخالفان مسلح دولت افغانستان یاد کرد و افزود که در روند مذاکرات با طالبان و یافتن راه حل های صلح آمیز در همکاری با کشورهای منطقه٬‌ به ویژه چین٬ گفت وگوهایی صورت گرفته اما هنوز پیشرفت جدی به دست نیامده است.

آقای عبدالله از همکاری های چندین سالۀ ایران به مردم افغانستان سپاسگزاری کرد و گفت که در یک فرصت مناسب از جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد نمود.

گفتی است که آقای ظریف را در این سفر به کابل، ابراهیم رحیم پور معاون وزیر امور خارجه، علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، مرضیه افخم سخنگو و رییس مرکز دیپلوماسی عمومی، محمد مهدی مظاهری مشاور وزیر امور خارجه، علی مجتبی روزبهانی معاون مدیر کل آسیای غربی٬ بهمن آقا رضی مشاور معاون وزیر امور خارجه و امیر هامونی رییس دفتر وزیر امور خارجه همراهی می کردند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *