ظریف بر جدیت دموکراسی نوپای ایران تأکید کرد

zaerifسخنرانی محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع ۷۱ عضو کمیته ی روابط خارجی پارلمان اروپا، از اهم برنامه های سفر وی به بلژیک به شمار می آید. ظریف در این نشست ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل بین المللی به سوال های مطرح شده توسط برخی از نمایندگان پارلمان اروپایی در موضوعات مرتبط با منازعات منطقه ای از جمله سوریه، یمن، عراق، تنش بین ایران و عربستان و نیز مسائل مربوط به حقوق بشر در ایران پاسخ داد.

ظریف این واقعیت را گوشزد کرد که طی چند دهه گذشته هر دولت انتخاباتی را برگزار کرده است که نتیجه آن پیروزی رقیب آن دولت در انتخابات بوده است. وزیر امور خارجه ی ایران افزود: «دولت خاتمی محصول انتخاباتی بود که رفسنجانی متولی برگزاری اش بود. احمدی نژاد محصول انتخاباتی بود که خاتمی آن را برگزار کرد و روحانی نتیجه انتخاباتی است که رقیب مسلم وی یعنی احمدی نژاد آن را برگزار کرد. آیا این خود نشانه جدی بودن دموکراسی نوپای ایران نیست؟»

وی با طرح این سؤال که «در کدام کشور منطقه سراغ دارید که انتخابات حتی در دوره جنگ نیز متوقف نشده باشد؟» دموکراسی در ایران را از پایه های اساسی نظام این کشور برشمرد. ظریف خاطرنشان کرد گفتگو در مورد حقوق بشر نمی تواند یک طرفه و تحکمی باشد و هیچ کشور یا گروهی از کشورها حق ندارند رویکردهای خود را بر دیگران تحمیل کند.

لازم به ذکر است انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، همزمان با انتخابات پنجمین دورهٔ مجلس خبرگان رهبری در ایران، در ۲۶ ماه جاری (فبروری) برای تعیین ۲۹۰ کرسی دوره ی دهم مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

Author

About Author