طی چهارماه گذشته: ۸۳ مورد خشونت علیه زنان در سرپل

ریاست امور زنان ولایت سرپل اعلام کرده است که از اول سال جاری (۱۳۹۲) تا کنون ۸۳ مورد خشونت علیه زنان در این ریاست به ثبت رسیده است.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید، امسال میزان خشونت ها علیه زنان در شمال کشور، ۱۰ درصد افزایش یافته است.
ولایت سرپل از جملهء ولایات شمالی این کشور است که این خشونت ها در این ولایت نسبت به دیگر ولایات بیشتر می باشد.
نسیمه آرزو رییس امور زنان ولایت سرپل گفته است که از آغاز سال ۱۳۹۲ تا حال، ۸۳ مورد خشونت علیه زنان در این ریاست ثبت شده که شامل تهدید، ازدواج های اجباری، ندادن نفقه و تجاوز جنسی می باشد.
به گفته وی از مجموع هشتاد و سه مورد خشونت علیه زنان سرپل، هفت قضیه آن خشونت های فامیلی بوده که در ریاست امور زنان  حل و فصل شده است اما تجاوز جنسی،خشونت های فامیلی، لت و کوب، فرار از منزل، اذیت و آزار و خود کشی بسیار زیاد است.
خانم آرزو عوامل این خشونت ها را بی خبری از قوانین و فقر اقتصادی دانسته و گفته است بیشتر این خشونت ها در قریه های دور دست و ولسوالی ها صورت گرفته که رسم و رواج های نا پسند از دلایل اصلی افزایش خشونت ها به شمار می رود.
به باور وی، یکی از دیگر دلایل این خشونت ها، عرف و عنعنات نا پسند است که در سرپل به یک قانون تبدیل شده است.
 ۳ مورد  خود کشی نیز در ریاست امور زنان ولایت سرپل ثبت شده و هفته گذشته در دو رویداد جداگانه دو دختر جوان باشندگان ولسوالی صیاد و مرکز این ولایت با خوردن مرگ موش خود کشی کردند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *