طرف های یمنی برای آزادی نیمی از اسرا توافق کردند

n00503478-bنماینده سازمان ملل متحد در یمن اعلام کرد طرف های یمنی در رایزنی های صلح کویت درباره آزادسازی نیمی از اسرای خود تا پیش از آغاز ماه رمضان توافق کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اسماعیل ولد شیخ احمد بعد از برگزاری جلسه ای با روسای هیئت های یمنی از ایجاد فضایی مثبت در مذاکرات سخن گفت و اعلام کرد هیچ یک از طرف های یمنی تمایلی به استمرار درگیری نظامی ندارد.

احمد عبدالرحمان خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین در کویت گزارش داد نماینده سازمان ملل متحد در یمن در چهارمین کنفرانس خبری خود در کویت، گفت روزهای آینده روزهای سرنوشت سازی برای یمن خواهد بود.

اسماعیل ولد شیخ احمد گفت: طرف های یمنی درباره آزادی پنجاه درصد از بازداشت شدگان و اسرا پیش از ماه رمضان به طور اصولی موافقت کرده اند. هم اکنون کمیته ای برای ایجاد ساز و کارهایی در خصوص این مساله فعالیت می کند.

همگان چه کسانی که در مذاکرات صلح یمن شرکت دارند و چه اعضای جامعه جهانی، همه و همه می خواهند جنگ در یمن پایان یابد. هیچ علاقه ای برای ورود به جنگی جدید یا استمرار این جنگ وجود ندارد؛ خواه بر اساس بند هفتم منشور سازمان ملل متحد خواه هر دستاویز دیگر.

با این حال جلسات رایزنی مشترک روسای هیئت ها و معاونان آنها هیچ دستاورد جدیدی در بر نداشته است. هیئت صنعا اعلام کرده است با توجه به نقش منفی نماینده ویژه سازمان ملل متحد در یمن و کنارگذاشتن بی طرفی از سوی وی، هیچ چشم انداز روشنی برای دستیابی به توافق وجود ندارد.

هیئت صنعا افزود: بحث و گفتگوهایی درباره نقشه راه مرحله انتقالی و دیدگاه های طرفین برای تشکیل دولتی توافقی صورت گرفته است.

یکی از اعضای هیئت صنعا گفت: ولد شیخ احمد خواهان آن شده است که طرفین رایزنی ها باید امتیازاتی بدهند. منظور وی این است که تنها هیئت ملی ما امتیاز بدهد. وی از هیئت ملی ما می خواهد که برای اعضای فهرست خیانتکاران فرش قرمز پهن کنیم تا به صنعا برگردند.

از سوی دیگر هیئت عبدربه منصور هادی اعلام کرد گفتگوهایی درباره تشکیل دولت توافقی صورت نگرفته است. این هیئت بر قانونی بودن دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن تاکید کرد و طرف مقابل را به عقب نشینی از تعهدات خود متهم کرد.

Author

About Author