طرح جدید وزارت تحصیلات عالی؛ تربیه کادرهای محلی برای ۵ رشته مهم تحصیلی

وزارت تحصیلات عالی در همکاری با وزارت معارف و حکومت افغانستان به دنبال طرحی است که کادرهای محلی از مناطق کمتر انکشاف یافته را در ۵ رشته مهم طب، انجنیری، اقتصاد، زراعت و حقوق تربیه کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، فیصل امین، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی کشور در نشست مشترک امروز (۱۷قوس) با نوریه نزهت، سخنگوی وزارت معارف اظهار داشت که این طرح به معنی سهمیه بندی در امتحان کانکور نیست.

وی اظهار داشت که بر اساس این طرح، ۷۵ درصد آزمون کانکور سرتاسری و به مانند گذشته و ۲۵ درصد دیگر به منظور ازیاد کادرهای محلی در سطح زون ها به گونه اختصاصی برگزار می شود.

امین ضمن رد کردن سهمیه بندی آزمون کانکور به اساس نفوس هر ولایت گفت که طبق طرح جدید این نهادها بر این شدند که کادرهای محلی را برای  ولایت ها و ولسوالی های دور افتاده و کمتر انکشاف یافته تربیه کند.

سخنگوی وزارت تحصیلات همچنان افزود شماری از جوانان در گذشته بدون اشتراک در آزمون کانکور از طریق امتحانات اختصاصی وارد دانشگاه ها می شدند؛ اما حکومت طریح بدیلی را به وجود آورده که از طریق آزمون کانکور تطبیق می شود.

او در پیوند به عملی کردن این طرح گفت که از هر ولایت یک نفر که بلند ترین نمره را در کانکور گرفته به کابل آمده و در دانشگاه طبی، دانشگاه کابل و پلی تخنیک شامل می شوند و در سایر ولایت نیز به اساس هشت زون کود رشته در نظر گرفته شده و امتحان اختصاصی در سطح هر زون گرفته می شود.

بر بنیاد گفته های امین، این طرح ۳۴ ولایت را در بر میگیرد و ۵ رشته طب، انجنیری، اقتصاد، زراعت و حقوق در نظر گرفته شده است و هدف اش هم تربیه کادر محلی برای ولایت های کمتر انکشاف یافته می باشد.

از سویی هم او تصریح کرد که برای واجدین ولایت های کمتر انکشاف یافته در این پروسه، در خود دانشگاه ها کورس های آمادگی دایر می شود تا آنان برای سطوح بالا آموزشی آماده شوند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *