طالبان و حزب اسلامی حکمتیار به لویه جرگه دعوت شد

طالبان و حزب اسلامی حکمتیار به نشست لویه جرگه افغانستان دعوت شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، صادق مدبر ، رییس دبیرخانه شورای کمیسیون برگزاری لویه جرگه (مجلس بزرگان و ریش سفیدان) افغانستان، نیروهای طالبان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار را به نشست لویه جرگه که برای بررسی پیمان امنیتی کابل – واشنگتن که در ماه نوامبر در کابل برگزار می شود، دعوت کرد.

وی امروز در نشست خبری در کابل گفت ، مخالفان مسلح ، نیروهای طالبان و حزب اسلامی حکمیتار که در افغانستان زندگی می کنند و قانون اساسی افغانستان را قبول داشته باشند، در صورت پذیرش لویه جرگه می توانند در این نشست که روزهای  ۲۸ و ۲۹  عقرب  با شرکت بیش از ۳ هزار نفر از بزرگان و ریش سفیدان ولایت های مختلف افغانستان برگزار می شود، شرکت کنند.

این درحالی است که ملا عمر ، سرکرده طالبان افغانستان پیش از این با برگزاری لویه جرگه مخالفت کرد و گفت این جرگه به نمایندگی از مردم افغانستان برگزار نمی شود.

حامد کرزی رئیس روز شنبه بار دیگر با تاکید به لزوم احترام به حاکمیت ملی این کشور، اعطای مصونیت قضایی به نظامیان امریکایی را در صلاحیت دولت کابل ندانست و گفت، نمایندگان مردم از سی و چهار ولایت افغانستان در نشست لویه جرگه در خصوص پیمان استراتژیک امریکا و افغانستان و همچنین مصونیت قضایی نظامیان امریکایی تبادل نظر خواهند کرد.

کرزی همچنین پیش ازاین درگفت وگو با جان کری وزیر امور خارجه امریکا گفته بود که تامین امنیت مردم افغانستان از جمله مباحث جدی و تنش زا با امریکا و ناتو در چندین سال گذشته بوده است تا خانه های مردم افغانستان به بهانه جنگ با تروریسم و بهانه های دیگر مورد تجاوز قرار نگیرد.

جان کری وزیر امور خارجه امریکا نیز با تاکید به لزوم اعطای مصونیت قضایی نظامیان امریکایی در افغانستان، گفت نظامیان امریکایی اگر خلافی مرتکب شوند در امریکا مجازات خواهند شد.

کری افزود اگر افغانستان نپذیرد که نظامیان امریکایی در صورت تخلف در امریکا محاکمه شوند، واشنگتن پیمان امنیتی را با افغانستان امضا نخواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *