طالبان مسلح در ولسوالی دهنه غوری بغلان کانکور آزمایشی راه اندازی کرده اند

تصاویر نشر شده در صفحات اجتماعی از ولسوالی دهنه غوری که بیشتر از یک و نیم سال است در کنترول طالبان مسلح بسر می‌برد نشان می‌دهد که این گروه میان دانش آموزان مکاتب امتحان آزمایشی کانکور راه اندازی کرده اند.

در یکی ازین تصاویر “نشانِ” طالبان مسلح (امارات اسلامی افغانستان) که همانان دو شمشیر، خوشه های گندم، قرآن‌کریم و شعاع طلوع آفتاب دیده می‌شود و دو طرف این “نشان” متن های ” کمیسیون تعلیم و تربیه، بخش امتحانات و ارزیابی” و در پایان آن “فورم کانکور آزمایشی” نوشته شده است.

همچنان تصویر دیگر نشان می‌دهد که شماری از دانش‌آموزان مکاتب روی چوکی ها نشسته و در حال حل سوالات این امتحان اند و در میان آنان چندین بیرق به رنگ سفید که همانا بیرق طالبان مسلح باشد بر افراشته شده است.

خوشبینی و نگرانی ها از این اقدام طالبان مسلح

باشندگان ولایت بغلان در برابر این اقدام طالبان مسلح دیدگاه‌های مختلف دارند؛ شماری این کار طالبان مسلح را می‌ستایند و شماری هم این را یک زنگ خطر برای حکومت افغانستان می‌دانند.

ولسوالی دهنه غوری از جمله ولسوالی های ولایت بغلان است که نزدیک به شهر پلخمری مرکز این ولایت موقعیت دارد.

عارف عابد فعال مدنی و عضوی نهادهای جامعه مدنی بغلان، این عملکرد طالبان مسلح را به نمایش گذاشتن قدرت و تسلط نفوذ شان برای حکومت افغانستان می‌داند.

اما دیدگاه متفاوت تری نیز این وجود دارد، و برخی دیگری این اقدام گروه طالبان مسلح را ستایش می‌کنند.

نجیب الله محسنی فعال مدنی می‌گوید، با توجه بر پایین بودن سطح سواد در کشور، راه اندازی امتحان آزمایشی کانکور از سوی افراد طالبان مسلح در ساحات تحت کنترول شان جای خوشبینی است.

آقای محسنی در گفتگو به خبرگزاری خاورمیانه گفت: “از این بابت خوشبین استیم و به هر نحوی که می‌شود، خواهان آموزش و پرورش جوانان افغانستان استیم”.

این درحالیست که پیش از این مقام های امنیتی در ولایت بغلان از جلب و جذب شدن کودکان خوردسن از سوی گروه طالبان مسلح ابراز نگرانی کرده اند.

فرمانده پولیس بغلان گفته بود که طالبان مسلح از کودکان استفاده ابزاری می‌کنند و آنان را به خطوط نبرد در برابر نیروهای امنیتی می‌فرستند.

همچنان به گفته محمدعلی ابراهیمی فرمانده پولیس ولسوالی برکه ۸۰ درصد جنگجویان طالب را درین ولسوالی کودکان زیر سن ۱۸ سال تشکیل می‌دهند با تبلیغ های فریبنده این گروه به صفوف شان پیوسته اند.

ولسوالی دهنه غوری از بخش های به شدت نا امن بغلان بشمار می‌رود که بیشتر از یک و نیم سال پیش بدست گروه طالبان مسلح سقوط کرد و از آن زمان تا کنون با وجود وعده های مکرر مقام های دولتی تا کنون برنامۀ برای بازپس گیری آن روی دست گفته نشده است.

محراب الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *