صلح با خلیلزاد؟؟!!

صلح برای مردم افغانستان به یکی از آرزوهای دست نیافتنی مبدل شده و هر از گاهی نیز کشورهای مختلف و قدرتمند دنیا با استفاده از این آرزو، دست به اقداماتی برای تحقق اهداف خود می زنند.

از همان ابتدای حضور کشورهای نظامی تحت نام آیساف و ناتو در افغانستان به بهانه صلح، مردم افغانستان به این امید که شاید دست یافتن به آرزویشان از رویا به واقعیت تبدیل شود، کمی خوشبین شدند.

اما این حضور تنها در سالهای ابتدایی طالبان مسلح را از افغانستان دور ساخت و بعد از مدتی که گویا اهداف کشورهای قدرتمند در راس ناتو به ویژه امریکا تغییر کرد، این گروه دوباره در افغانستان ظهور کرده و با گذشت بیش از ۱۷ سال، حضورشان پرقدرت تر از گذشته شده است.

بعد از اینکه کشورهای همسایه و غربی در چندین مورد با برنامه های مشخص تحت نام نشست های سه و چهار جانبه، نشست دوحه و امثال آن، موفق نشدند و یا نخواستند صلح در افغانستان دست یافتنی شود، حالا یک بار دیگر امریکا نماینده ویژه ای برای تحقق این روند به افغانستان فرستاده است.

زلمی خلیلزاد شخصی است که از سوی وزارت امور خارجه امریکا برای تحقق صلح افغانستان تعیین شد و سفر کاری اش را از افغانستان آغاز کرد و امروز (۱۷میزان) به پاکستان رفت.

وی در سفر به افغانستان و دیدار با مقام های عالی رتبه و رهبران جهادی، اظهار داشت که تمام توان خود را برای تحقق صلح افغانستان به کار خواهد بست؛ اما گفت که هدف اصلی وی در این سفر، تنها شناسایی و بررسی ابعاد صلح خواهد بود.

خلیلزاد اظهار داشت که در راه تحقق صلح، دیدگاه ها و خواست کشورهای دخیل از جمله پاکستان، عربستان و قطر و در عین حال، رهبران سیاسی افغانستان را بررسی خواهد کرد.

اما آیا این سفر می تواند برای صلح افغانستان مفید باشد؟ این سوالی است که در پاسخ به آن، فاروق بشر، استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خاورمیانه می گوید: «خلیلزاد یک فرد افغان است که تابعیت امریکا را دارد، بارها در منطقه به عنوان سفیر و کارمند دولتی امریکا وظیفه داشته؛ اما کار وی سخت است.»

به گفته وی، صلح افغانستان به صورت ویژه به اسلام آباد متکی است و اگر خلیلزاد نتواند دولت پاکستان را متقاعد بسازد، دست یافتن به صلح ناممکن خواهد بود.

بشر اظهار داشت که حکومت پاکستان متشکل از دو بخش نظامی و ملکی است و بخش ملکی آن هیچ صلاحیتی در صلح افغانستان ندارد و هر تصمیمی که بگیرد، بخش نظامی آن را عملی نخواهد کرد، موردی که به عقیده وی، تا حال بارها انجام شده و گفته های اسلام آباد عملی نشده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد که اگر امریکا بالای پاکستان فشار لازم را بیاورد و کمکهای مشخص برای این کشور را قطع کند، امکان آن وجود دارد که اسلام آباد در اعمالش تغییرات ایجاد کند؛ اما در غیر آن، صلح افغانستان همچنان یک آرزو باقی می ماند.

از سوی دیگر، شورای عالی صلح افغانستان از چندین سال به این سو با گرفتن امتیازهای فراوان و سرسام آور؛ هیچ دستاوردی در تامین صلح نداشته و نتوانسته نقش خود را به خوبی در این زمینه ایفا کند.

هرچند که سفر خلیلزاد در مورد صلح افغانستان بوده و شورای عالی صلح نیز می بایست در قدم اول با وی هماهنگ می بود؛ اما فاروق بشر می گوید: «شورای عالی صلح تنها مصارف و معاشات بلند داشته و نقش سمبولیک داشته است.»

در عین حال، شهزاده شاهد، عضو شورای عالی صلح در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت: «نمی دانم که آمدن خلیلزاد چقدر برای صلح مفید خواهد بود و این سوال را باید افرادی پاسخگو باشند که معلومات کافی دارند.»

اظهار بی خبری این عضو شورای عالی صلح خود بر سمبولیک بودن و مصرفی بودن این شورا صحه گذاشته و یک بار دیگر اذهان عامه را به نبودن آن تغییر می دهد.

با این حال، باید منتظر ماند و یک بار دیگر زمان سپری کرد و دید که حضور و نقش خلیلزاد در پروسه صلح افغانستان تا چه حد مفید خواهد بود و آیا اینکه بازهم یک پروسه سمبولیک و مصرفی برای افرادی مشخص راه اندازی شده است؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *