صلح افغانستان، پای قدرت های منطقه را به میان کشید

12767576_1122120587853860_519773224_n

بعد از حضور چین، امریکا و پاکستان، حالا پای ایران، روسیه و هند نیز به پروسه صلح افغانستان کشانیده شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رسانه های ایرانی به تازگی گزارش داده اند که به پیشنهاد افغانستان، کشورهای ایران، هند و روسیه در کنار پاکستان، چین و امریکا گروه ۶+۱ را تشکیل می دهند.

این رسانه ها به نقل از محمد حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی کشور نگاشته اند که این گروه برای پیشبرد روند گفتگوهای صلح ایجاد شده است.

به گفته اتمر، این گروه به هدف مبارزه مشترک با تروریزم و تحکیم امنیت در افغانستان و منطقه ایجاد شده و جایگزین گروه چهارجانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین نخواهد بود.

بر اساس اظهارات منبع، گروه ۶+۱ روند گفتگوهای چهارجانبه را تسهیل بخشیده و گروه چهارجانبه نیز تنها حمایت از گفتگوهای صلح با شورشیان طالب را بر عهده دارد.

حال باید دید که با حضور سه قدرت منطقه ای که نقش مهمی در مسایل افغانستان داشته و دارند، چه تاثیراتی بالای صلح افغانستان رونما خواهد شد و یا اینکه حضور آنها اثرات منفی به دنبال خواهد داشت.

چهارمین دور گفت و گوهای هماهنگی چهارجانبه روز سه شنبه هفته گذشته در کابل برگزار شد و شرکت کنندگان در پایان با انتشار یک بیانیه مشترک از شورشیاان طالب خواستند در گفت و گوهای مستقیم با دولت افغانستان که بر اساس نقشه راه هفته اول مارچ در اسلام آباد تعیین می شود، شرکت کنند؛ اما شورشیان طالب هنوز در این خصوص واکنشی نشان نداده اند.

Author

About Author