صدر اعظم پاکستان: با تمام قوت در کنار افغانستان هستیم

محمد نواز شریف صدراعظم پاکستان در دیدار با دکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در کابل اعلام کرد که کشورش با تمام قوت در مبارزه علیه تروریسم دولت افغانستان را کمک می کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، صدراعظم پاکستان در راس یک هیئت عالیرتبه روز سه شنبه وارد کابل شد.

نوازشریف گفت: در دوره های مختلف نخست وزیری ام تلاش کرده ام روابط دوستانه میان دو کشور استحکام و گسترش یابد.

وی افزود: هردو کشور٬ افغانستان و پاکستان٬ قربانی تروریسم و دهشت افگنی اند. این پدیده باعث بی ثباتی در منطقه شده و بر اقتصاد و زندگی مردم تاثیر منفی گذاشته است.

او افزود: تروریسم در هردوکشور باید خاتمه یابد و ما در نبرد با دهشت افگنی در کنار افغانستان با تمام قوت ایستاده ایم و پاکستان علیه تروریست ها و پایگاه های آنان در خاک پاکستان عملیات گسترده ای را راه اندازی نموده و این حملات به شدت ادامه دارد.

محمدنوازشریف با تاکید گفت: به عنوان نخست وزیر پاکستان آمده ام تا اطمینان دهم که در این شرایط دشوار در کنار افغانستان ایستاده ایم.

او با اشاره به روند صلح گفت: کشورش متعهد است افغانستان را در استقرار صلح و ثبات با تمام قوت کمک نماید و پاکستان موضع خود را به صورت روشن برای طالبان بیان کرده، طالبان و دیگر گروه های تروریستی گزینه ای جز صلح ندارند.

صدراعظم پاکستان ابراز امیدواری نمود که روابط نیک میان دو کشور استحکام بیشتر یابد و کشورش آماده است در این راستا از هیچ اقدامی دریغ نورزد.

همچنین دکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان گفت: تروریسم خطرمشترکی است که هردو کشور و صلح و ثبات منطقه ای و جهانی را تهدید می کند، افغانستان نیز در این عرصه آماده همکاری با پاکستان است.

رییس اجرایی برای آغاز همکاری های بیشتر میان دو کشور در عرصه اقتصادی به طرف پاکستان پیشنهاد نمود تا کار بالای اعمار بندبرق دریای کنر آغاز گردد.

وی از برنامه های TAPI و CASA یاد نموده گفت: عملی شدن این برنامه ها می تواند برای رشد اقتصادی و همگرائی منطقه ای مفید واقع شود.

عبدالله عبدالله گفت: طبق توافقنامه های قبلی برنامه اعمار خط ریل در شهرهای مرزی میان دوکشور برای تقویه هرچه روابط اقتصادی آغاز گردد.

آقای عبدالله همچنان از صدراعظم پاکستان خواست تا ضرب الاجل بیرون شدن مهاجرین از پاکستان را تمدید نماید تا برنامه ریزی لازم در این زمینه به همکاری هردو کشور صورت گیرد و قرار است برنامه بازگشت مهاجرین از پاکستان تمدید شود.

صدراعظم  پاکستان وعده داد که کشورش در مورد اعمار بندبرق دریای کنر به عنوان برنامه مشترک هر دو کشور اقدام می کند.

وی افزود: با عملی شدن برنامه های TAPI و CASA می تواند به رشد اقتصادی و ثبات هردو کشور و آسیای میانه کمک نماید.

همچنین صدراعظم پاکستان بار دیگر از رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان دعوت کرد تا یک سفر رسمی به پاکستان داشته باشد و این دعوت از سوی رییس اجرایی پذیرفته شد.

Author

About Author