صدای دوستم بلند می شود؟

جنرال دوستم ـ ایشچی

بعد از سروصداهای زیاد در مورد اظهارات احمد ایشچی در رابطه به رفتار معاون اول ریاست جمهوری با وی، عدم حضور جنرال دوستم در کابل و نشست های کابینه، حمله بر کاروانش در مسیر راه فاریاب و دیگر مسایل، قرار است که به زودی صدای او بلند شده و اظهارات جدیدی ارائه کند.

همین یک هفته پیش احمد ایشچی، والی سابق جوزجان و از اعضای سابق حزب جنبش اسلامی با حضور «خونسردانه» در رسانه های جمعی از رفتارهای ناشایست معاون اول ریاست جمهوری با خودش سخن گفت و حتی ادعا کرد که جنرال دوستم بالای وی قصد تجاوز را داشته است.

در رابطه به صحبت های این مرد کهنسال ازبک در مورد جنرال دوستم، هیچ نهادی در دفاع از معاون اول صحبت نکرد و همه از ایجاد دادگاه و رسیده گی به این گفته ها، یاد کردند و از شخص معاون اول هم صدایی شنیده نشد.

هرچند شمار زیادی از سفارت خانه ها و نهادهای مدافع حقوق بشر خواهان محاکمه و رسیده گی جدی به این پرونده شدند، ارگ ریاست جمهوری نیز از بررسی های شفاف در این رابطه خبر داد.

خانواده ایشچی نیز خواهان تامین عدالت در قبال خود شدند.

هرچند که کنشکا ترکستانی، رئیس جوانان جنبش در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که ادعاهای صورت گرفته از سوی ایشچی را کاملا بی اساس دانسته و حربه ای می داند برای خلاصی وی از چنگ امنیت ملی.

به گفته وی، ایشچی یکی از همکاران جدی هراس افگنان است و در چند مورد ناامنی های بزرگ در کشور به ویژه در شمال دست دارد و به همین منظور، بالای معاون اول ادعاهای بی اساس کرده تا موارد اتهام به خودش را کم رنگ سازد.

ترکستانی اظهار داشت که ادعای یک آدم عادی بالای معاون اول، رنگ و بوی سیاسی گرفته و هر روز یک ادعای جدید از سوی فامیل وی صورت می گیرد به نوعی که ابتدا لت و کوب مطرح شده، بعد از آن تجاوز و بعد از آن نیز تهدید.

منبع افزود که چرا هیچ سندی از سوی خانواده ایشچی در مورد آزمایشات انجام شده بالای وی که از سوی امریکایی ها در بگرام صورت گرفته در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است تا ادعایشان را ثابت بسازد؟

رئیس جوانان جنبش تاکید کرد که این گونه ادعاها تنها برای پنهان کردن فعالیت های هراس افگنی ایشچی صورت گرفته است.

این در حالی است که نزدیکان جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری در صفحات اجتماعی شان گفته اند که به زودی اسناد مهمی از سوی وی در نشست خبری ارائه خواهد شد.

همچنین از سوی این افراد گفته شده است که نشست خبری جنرال دوستم در حضور خیل عظیمی از هوادارانش انجام خواهد شد.

با این حال باید دید که جنرال دوستم چه اسنادی در اختیار دارد و این اسناد بر علیه چه کسانی ارائه می شود و این که سرنوشت اتهامات اخیر بر معاون اول ریاست جمهوری تا چه حد به این اسناد بستگی خواهد داشت؟

اگر اسناد جنرال دوستم، خلاف ادعاهای اخیر ثابت شود و یا اینکه این ادعا را از بین نبرد، چه واکنشی در قبال وی روی دست گرفته خواهد شد؟

از یاد نباید برد که اظهارات و اتهامات اخیر بر معاون اول بعد از آن صورت می گیرد که جنرال دوستم مواردی را در مورد حمله بر کاروانش در ولسوالی غورماچ ارائه کرده بود و به صورت واضح گفته بود که گروه تروریستی داعش در حال گسترش به ولایت های شمالی است؛ در حالی که دوستم از جمله مخالفین جدی این گروه تروریستی است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *